1.zasedání 31.synodu ČCE (22.-25.5.2003)
TISK č.19
Zpráva synodní rady o plněných usneseních
ze 4. a 1. mimořádného zasedání 30. synodu
Usnesení 4. zasedání 30. synodu ČCE
Usnesení č. 8: Obnovení jednání o zřízení církevního soudu
Synod ukládá synodní radě, aby do 1. zasedání 31. synodu znovu zahájila jednání o zřízení Církevního soudu ČCE.
Synodní rada na návrh svého PO organizačně – právního předložila synodu souhrn materiálů o „církevním soudu“, tak jak se vyvíjela tato záležitost v průběhu zasedání 29. a 30. synodu. Synodní rada se však domnívá, že ČCE má v současnosti dostatek opravných prostředků k nápravě problémů, avšak ne vždy jich dokáže dobře užívat. Zavedení dalšího opravného prostředku – církevního soudu – samo o sobě nepovede k řešení. Příčinu problémů je zapotřebí hledat jinde – mj. v klesající ochotě ke kázni na jedné straně a ve vyhýbání se osobní odpovědnosti na straně druhé. SR nedoporučuje zřízení církevního soudu.
Usnesení č. 19: Příprava vydání obnovených zásad ČCE
- Synod vítá stanovisko PO teologického synodní rady k usnesení č. 39 ze 3. zasedání 30. synodu předložené v tisku 18 oddíl 2 a přijímá je s touto změnou: Odst. 3 zní: Bude záhodno takovou práci zahájit vypsáním soutěže.
- Synod ukládá synodní radě, aby vypsala soutěž na tvorbu věroučných textů, které navenek i dovnitř církve vyjádří věroučnou identitu ČCE.
b. Synodní rada vypsala soutěž na dva texty, jeden je určen pro členy církve, druhý chce představit ČCE sekulární veřejnosti, shrnout věroučné důrazy i seznámit se strukturou a aktivitami církve. Tato soutěž nebyla ještě uzavřena.
Usnesení č. 20: Příprava nové Agendy ČCE
Synod bere na vědomí zprávu synodní rady o postupu plnění usnesení č. 40 ze 3. zasedání 30. synodu předloženou v tisku 18 oddíl 3.
Synodní rada jmenovala PO liturgický pod vedením ThDr. Ladislava Beneše a pověřila ho, aby pracoval na nové Agendě. PO předložil synodu zprávu o své činnosti. (Tisk 6). Z této zprávy vyjímáme:
„Úkol pro nový POL vzešel z rozhovoru, který uspořádala SR 29. 4. 2002 na téma kritiky stávající bohoslužebné Agendy. Ukázalo se, že v současných možnostech církve nebude práce na nové Agendě. Dosavadní Agendu považujeme za normativní v teologickém i formálním ohledu, proto nemá jít o její výměnu, spíše o další práci na poli praktické liturgiky.
V první fázi bude POL shromažďovat podněty vzešlé ze sborů a ekumeny, neboť v užívání jsou mnohé modlitby, bohoslužebné formuláře, přeložené či upravené z jiných pramenů. POL by je shromažďoval a rozesílal širšímu okruhu oponentů (cca 14), z nichž nejméně dva jsou z římskokatolické církve, a zapracoval by do nich posléze kritické připomínky. Takto připravené formuláře a modlitby či jiné texty by mohly být v podobě pracovních listů distribuovány v církvi a čas ukáže, které budou používány. Teprve v další fázi by se uvažovalo o přípravě další Agendy.“
Usnesení č. 21: Příprava pro katechetickou práci
- Synod ukládá synodní radě, aby zahájila jednání s Diakonií ČCE a v rámci kurzů Diakonie společně připravili kurzy určené pro pracovníky v církvi, kteří se zabývají zvěstováním a katechezí mezi dětmi a mládeží s postižením. Synod doporučuje synodní radě, aby z Fondu pro bohoslovce a vikariát podpořila účast bohoslovců na těchto kurzech.
Synodní rada ve spolupráci s Diakonií ČCE vypracovala dopis, v kterém se obrací s dotazem na všechny FS, zda by jejich členové měli zájem účastnit se speciálního kurzu pro katechetickou práci s lidmi s postižením. Dopis šel do sborů 24. 4. 2003. Podle výsledku vypracuje Diakonie ČCE návrh kurzu, který by se konal patrně během víkendu v některém středisku ČCE. Synodní rada finančně podpoří účast bohoslovců z Fondu pro bohoslovce a vikariát.
Usnesení č. 25: Koncepce práce v hudební oblasti
- Vzhledem k tomu, že nebyla předložena ucelená koncepce práce regionálních kantorů, prodlužuje synod platnost usnesení č. 46 ze 3. zasedání 30. synodu a ukládá synodní radě, aby 1. zasedání 31. synodu předložila ucelenou koncepci práce církve v hudební oblasti.
Usnesení č. 26: Koncepce humanitární pomoci církve
- Synod bere na vědomí návrh koncepce humanitární pomoci církve vypracovaný na základě usnesení č. 47 ze 3. zasedání 30. synodu a předložený v tisku 18 oddíl 9.
- Synod žádá autory návrhu, aby dále pracovali na koncepci humanitární pomoci církve, a ukládá synodní radě, aby 1. zasedání 31. synodu předložila způsob financování této pomoci.
Usnesení č. 27: Logo církve
- Synod odkládá jednání o podobě loga ČCE na 1. zasedání 31. synodu.
- Synod ukládá synodní radě, aby ve sborech iniciovala diskusi o kříži, který by dnes měl patřit do loga ČCE.
- Synod ukládá synodní radě, aby oslovila nejbližší celocírkevní poradu zástupců mládeže a vyzvala mládež, ať se vyjádří k problematice loga ČCE.
b) SR pověřila POT, aby se touto otázkou zabýval. POT doporučuje církvi, aby zachovala dosavadní symbol církve, kterým je Bible a kalich. Pokud se týče loga, POT doporučuje ponechat ztvárnění loga na rozhodnutí staršovstva.
Logo používané v současné době je uvedeno v tisku 19 na str. 8.
c) SR rozeslala všem sborům dopis s výzvou k diskusi o významu kříže, jehož součástí byl text předsedy POT dr. J. Halamy „K chápání symbolu kříže v českém evangelictví“. Rozprava ve sborech dosud probíhá. Text byl zároveň uveřejněn v ČB č. 4/03.
Usnesení č. 28: Organizační a personální audit ÚCK
Synod odkládá rozhodnutí o provedení organizačního a personálního auditu ÚCK na základě tisku 18 oddíl 11 na 1. zasedání 31. synodu po ukončení probíhající konsolidace ekonomického oddělení ÚCK.
Synodní rada jmenovala komisi pro vnitřní personální audit ve složení: Havránková, Hudcová, Kolman, Pešková, Pokorný, Stolař za ČCE. Za CMI pracovaly v komisi pí. Potočková a pí. Švecová. Komise pracovala od 1.3. do 30.4.2003 a předložila závěrečnou zprávu, z níž vyjímáme:
„Cílemprojektu s pracovním názvem Personální audit ÚCK (který budeme také v této Zprávě z praktických důvodů používat) bylo posoudit personální a organizační zázemí ÚCK a kvalifikovaně odpovědět na otázku, zda je v Ústřední církevní kanceláři nutné, resp. vhodné provést hloubkový personální audit.
Po posouzení všech ve Zprávě zmiňovaných aspektů se domníváme, že hloubkový audit v Ústřední církevní kanceláři není nutný.
Jestliže byl jedním z důvodů pro zamyšlení se nad potřebou personálního auditu nárůst pracovníků ústřední kanceláře, pak se na základě našeho průzkumu v ÚCK domníváme, že i obsah, kvalita a struktura aktivit církve a následně kanceláře pravidelně narůstá. Zdá se, že problém není v počtu pracovníků kanceláře, ale v rovnoměrném vytížení pracovních pozic, pravda, v závislosti na aktuálních potřebách církve.
ÚCK jako „servisní“ organizace ČCE odráží tendence a proudy (ekonomické i filozofické) v celé ČCE.
ÚCK plní úkoly a naplňuje vize stanovené synodem a rozpracované SR a jejími odbornými komisemi.
Obtížným úkolem pro CMI bylo identifikovat přesněji budoucí podobu a strukturu ÚCK, neboť se domníváme, že před rozhodnutím o počtu pracovníků, určením jejich odpovědností a navržení struktury organizace je důležité určit směřování organizace. Tedy toho, co nazýváme vizí a posláním organizace včetně strategického plánování – dlouhodobého i střednědobého. Z informací, které jsme v průběhu projektu získali, víme, že plánování v církevní organizaci bývá i kvůli nedořešeným legislativním úpravám o postavení církvi ve státě problematické, nicméně by to byl také jeden ze základních požadavků případného hloubkového personálního auditu.
Máme-li tedy doporučit synodu, synodní radě, resp. vedení ÚCK návrhy, jak i bez hloubkového auditu práci ÚCK „zprofesionalizovat“, pak bychom navrhovali pohybovat se prioritně v těchto oblastech: Komunikace, řízení, vzdělávání, plánování, kontrola.“
SR navrhuje synodu, aby přijal toto usnesení:
Na návrh synodní rady přeložený na základě zprávy vypracované Komisí pro vnitřní personální audit upouští synod od záměru provést hloubkový organizační a personální audit v ÚCK.
Usnesení č. 36: Vnitřní směrnice ČCE pro platy kazatelů a pracovníků povšechného sboru
- Synod bere na vědomí, že v lednu a únoru 2002 jsou platy kazatelů a církevních pracovníků tvořeny a vypláceny podle usnesení 3. zasedání 30. synodu v r. 2001.
- Od 1.3.2002 jsou podle nařízení vlády zvýšeny základní platy kazatelů o 14 %. V případě nedostatečného zvýšení dotace bude rozdíl kryt z PF.
- Další zvýšení mezd v příplatku za vyšší výkon bude od 1.6.2002 stanoveno tak, aby celkové čerpání PF (tj. součet příspěvku z PF na dodržení nařízení vlády a příplatku z PF za vyšší výkon) bylo v roce 2002 80 % příjmu PF za rok 2001 a v roce 2003 80 % příjmu PF v roce 2002.
- Rozdělení mzdových prostředků ať je UCK prováděno v souladu s platovými třídami a stupni v tabulce tisku 15.
- Odvod do PF za rok 2003 se zvyšuje na 60 tis. Kč pro každý sbor obsazený plnočasovým kazatelem
- Synod zvyšuje celocírkevní repartice pro rok 2003 o 15 % nad hodnoty roku 2002. Mzdy administrativních pracovníků budou hrazeny z repartic, nikoli z Personálního fondu.
V období od 1.6. 2002 do 31.12.2003 vyplácí ÚCK kazatelům platy podle této směrnice. Pro r. 2004 SR navrhuje synodu, aby přijal toto usnesení:
Synod bere na vědomí, že:
- platy kazatelů jsou tvořeny v souladu s Nařízením vlády č. 586/2002 Sb. z 31.12. 2002
- dodržení maximálně možné výše odměn za vyšší výkon dle výše uvedeného vládního nařízení zabezpečuje příplatek z Personálního fondu
Synod stanovuje, že
- celkové čerpání prostředků z Personálního fondu pro rok 2004 činí 80% přírůstku Personálního fondu za rok 2003
- odvod do Personálního fondu pro rok 2004 činí 60 000,- Kč pro každý sbor obsazený plnočasovým kazatelem.
Usnesení č. 38: Vypracování variant financování církve
- Synod bere na vědomí zprávu synodní rady o postupu plnění usnesení č. 72 ze 3. zasedání 30. synodu předloženou v tisku 18 oddíl 10.
- Synod ukládá synodní radě, aby vyhledávala možnosti získávání grantových prostředků pro práci církve a upozorňovala na ně sbory na všech úrovních.
- Synod ukládá SR, aby pokračovala v práci na studii o možnostech samofinancování církve a průběžně o ní informovala v církevním tisku.
Usnesení č. 39: Sbírka solidarity sborů
Synod ukládá synodní radě, aby po analýze možností navrhla 1. zasedání 31. synodu, jak zvýšit finanční zdroje Sbírky solidarity sborů.
Synodní rada se zabývala možnostmi zvýšení finančních zdrojů Fondu solidarity. Během projednávání došla k závěru, že je to otázka etická – sbírku nelze dotovat z jiných finančních zdrojů. Sbory obdrží dopisy s výzvou k vykonání této sbírky a s vysvětlením.
Správní rada Personálního fondu navrhla, aby se roční přírůstky Personálního fondu převáděly do Fondu solidarity. Hospodářská komise synodu předběžně projednala a upřesnila tento návrh.
Usnesení 1. mimořádného zasedání 30. synodu ČCE
Usnesení č. 11: Vzorové smlouvy pro užívání bytů a aut
Synod ukládá synodní radě, aby ve spolupráci s právním poradcem/kyní do 31.12.2002 připravila vzorovou nájemní smlouvu pro farní byty a vzorové smlouvy pro užívání auta jak ve vlastnictví sboru, tak ve vlastnictví kazatele.
Vzorové smlouvy pro užívání bytů byly rozeslány.
Situace s auty je složitá. Problém je v tom, že vlastníkem auta je sbor, který není zaměstnavatelem faráře. Smlouva by byla uzavřena mezi takto nesourodými subjekty. Z hlediska zaměstnaneckého poměru jsou sbor a farář dva zcela vzájemně si „cizí“ subjekty. Z tohoto důvodu nejsou zatím připraveny vzorové smlouvy mezi uživateli a vlastníky aut (farář – vlastník a FS – uživatel, FS – vlastník a farář – uživatel). Na vyjasnění vztahů pracuje právnička ČCE a daňový poradce ČCE.
Usnesení č. 13: Vydání církevního zřízení a řádů
Synod pokládá usnesení č. 20 z 1. zasedání 30. synodu o vydání CZ a řádů za splněné, bude-li do 1. zasedání 31. synodu vydáno CZ a řády včetně rejstříku v elektronické podobě a zveřejněno na stránkách www.srcce.cz.
Církevní zřízení a řády v platném znění jsou uveřejněny na www.srcce.cz. Za jejich aktualizaci v souladu se změnami schválenými synodem odpovídá ÚCK.
POOP usilovně pracoval na ukončení novelizace všech řádů ČCE, aby mohly být souhrnně vydány. V rámci této práce se zabýval i novelou Řádu sborového života, který jako poslední dosud neprošel novelizací. Výsledek práce POOP je předložen v tisku č. 15 h. Vzhledem k tomu, že jde o závažný text, doporučuje SR, aby dříve než bude projednán a schválen, byl předložen POT k posouzení a byl znovu předložen až 2. zasedání 31. synodu.
Rejstřík je připraven a bude uveřejněn po provedení úprav v textech řádů, které budou schváleny 1. zasedáním 31. synodu.
Usnesení č. 16: Revidované znění modlitby Páně a apoštolského vyznání víry
Synod ukládá synodní radě, aby vhodným způsobem zveřejnila revidované znění textů modlitby Páně a apoštolského vyznání víry, které připravila teologická komise ERC. Synod pověřuje delegáty ČCE na Leuenberský synod, aby iniciovali projednání a schválení těchto textů při jeho nejbližším zasedání.
SR požádala ERC o revidované texty Modlitby Páně a Apoštolského vyznání víry, které připravila teologická komise ERC. Zástupce teologické komise konstatoval, že vypracované texty byly rozeslány do církví, avšak dosud neproběhlo schvalovací řízení v rámci presidia ERC. Lednové zasedání ERC uložilo teologické komisi, aby v nejkratší možné době předložila definitivní podobu obou textů.
Delegáti ČCE na Leuenberském synodu vyvolali diskusi o revidovaném znění Modlitby Páně a Apoštolském vyznání víry a Leuenberský synod tuto otázku projednal.
Usnesení č. 19: Ordinace kazatelů pověřených službou v jiných institucích
Synod ukládá synodní radě, aby pověřila PO teologický, ať projedná a 1. zasedání 31. synodu navrhne za jakých podmínek lze ordinovat kazatele působící mimo sbory ČCE (např. na ETF, v mediích, v sociální a zdravotní oblasti, či v jiných institucích).
SR na základě doporučení POT předkládá synodu tento návrh:
- vysílat do služeb mimocírkevní struktury služebníky již ordinované podle stávajících pravidel a zvyklostí, to znamená ty, kteří již po nějakou dobu osvědčili své povolání ve službě správce místního sboru. To budiž standardním modelem;
- umožnit ve zřetelně zdůvodněných případech model nestandardní: dát SR možnost udělit dispens k ordinaci přímo pro službu kazatele mimo církevní struktury. K udělení takového dispensu by měly být splněny tyto podmínky:
- Povolání na místo, které zřídil či potvrdil synod (jakožto službu, jejíž charakter vyžaduje ordinaci).
- Rozpoznání a potvrzení některým místním, (farním) sborem církve, že žadatel o ordinaci prokázal potřebná obdarování a je ke službě odborně připraven. Zpravidla nechť jde o sbor, jehož je žadatel o ordinaci delší dobu členem. Takové potvrzení by mělo mít podobu usnesení příslušného sborového shromáždění. Místem ordinace by v takovém případě měl být asi farní sbor, který zmíněné dobrozdání vydal.
Usnesení č. 21: Kaplanská služba
Synod vděčně shledává rozšíření pole služby církve v oblastech kaplanství ve věznicích, vojenské službě, policejní službě, mezi studenty a ve školách. V souvislosti s tím ukládá synodní radě, aby ohledávala možnosti zavedení profesionální kaplanské služby v nemocnicích a jiných zdravotnických a sociálních zařízeních.
SR jedná o možnostech profesionální služby v nemocničních a zdravotních zařízeních prostřednictvím ERC. O výsledcích jednání podává zprávu v tisku č. 5 (J. Čapek). SR považuje dosavadní postup a průběh za správný. Samostatná akce ČCE vy nebyla účinná, spolupráce s ostatními církvemi v rámci ERC se osvědčila i v ostatních podobných případech.
Usnesení č. 23: Rozšíření schematismu ČCE v Evangelickém kalendáři
- Synod ukládá synodní radě, aby ve schematismu ČCE zveřejňovala přehled svých poradních odborů a kontakty na jejich předsedy.
- Synod ukládá synodní radě, aby ve schematismu ČCE zveřejňovala vedle ostatních seznamů také seznam kazatelů s dekretem volitelnosti, kteří jsou tč. mimo církevní službu a se zveřejněním souhlasí.
1. Ve schematismu 2004 bude uvedeno stávající složení PO SR. Nová SR rozhodne o složení PO pro další období.
2. Seznam kazatelů s dekretem volitelnosti bude zveřejněn, vyjádří-li kazatelé svůj souhlas s uveřejněním.
Usnesení č. 24: Změna usnesení synodu o novém katechismu
Synod upravuje usnesení č. 42 ze 3. zasedání 30. synodu takto: Synod ukládá SR, aby vypsala veřejnou soutěž na vypracování nového katechismu a aby jednala o odměně s případnými sponzory. Soutěžní práce budou do konce roku 2002 předloženy PO teologickému a PO pro práci s dětmi, které je ocení a výsledky předloží 1. zasedání 31. synodu ČCE.
Synodní rada vypsala veřejnou soutěž na vypracování nového katechismu dne 12.11.2001. Podle podmínek soutěže vyslovili soutěžícíodevzdáním soutěžních návrhů svůj souhlas, že pokud v soutěži jejich návrh zvítězí, bude ČCE katechismus bezplatně užívat a šířit vždy s uvedením jména autora či autorů. Do termínu 15.11.2002 obdržela SR čtyři katechismy, kterým přiřadila čísla 1-4. S předloženými katechismy se pracuje pod tímto označením, jména autorů nebyla dosud zveřejněna.
PO teologický a PO pro práci s dětmi katechismy hodnotily a předkládají 1. zasedání 31. synodu ČCE tato stanoviska:
Stanovisko PO teologického k předloženým návrhům katechismu:
PO teologický doporučuje: návrh č. 4 ocenit první cenou, návrh č. 2 druhou cenou a třetí cenu neudělit. K vydání doporučit obě oceněná díla, přičemž PO teologický doporučuje obě (zvl. návrh č. 2) před vydáním upravit. Jistým vodítkem pro tyto úpravy mohou být písemná hodnocení, která předsedovi PO odevzdali P. Pokorný a J. Roskovec.
Stanovisko PO pro děti k předloženým návrhům katechismu:
Do veřejné soutěže vypsané na vypracování nového katechismu naší církve (usnesení 1. mimořádného zasedání 30. synodu ČCE č. 24 ze dne 7. září 2002) se přihlásili 4 autoři. POD obdržel všechny práce označené jako návrh číslo 1 - 4. Po přečtení a následné diskusi předkládá synodní radě ČCE toto stanovisko:
1. místo - soutěžní návrh č. 4. Jde o dílo, které je velmi vhodné pro katechetickou práci nejen s konfirmandy, ale i s dětmi a dospělými, i když nemá "klasické atributy" katechismu. Práce neobsahuje hned výsledný text, odpovědi vznikají na základě společného rozhovoru. Pochopení daného problému tak nastává formou určitého procesu. To je něco velmi cenného, výchovného a moc potřebného. Celá práce je velice inspirativní - doporučujeme ji k vydání.
2. místo - soutěžní návrh č. 2. Tato práce má základní podobu a tvar katechismu, je čtivá, přehledná, zahrnuje tradiční konfirmační látku, odpovědi jsou věcné a realistické, nikoli dogmatické. Drobné výhrady - malý prostor pro Ježíšovy činy, kázání, pašijní příběh i zmrtvýchvstání, víc otevřít některé otázky a odpovědi ekumeně. Celkově - velmi dobrá práce, doporučujeme k vydání s tím, že navrhujeme, aby autor prošel a doplnil některé formulace.
3. místo - neudělujeme
4. místo - neudělujeme
Br. Ing. Jan Bartušek věnoval sponzorský dar na ceny pro autory vítězných návrhů v celkové částce 20.000,- Kč. Ceny obdrží tito uchazeči:
1. cena | 10.000,- Kč | | autor katechismu č. 4 |
2. cena | 8.000,- Kč | | autor katechismu č. 2 |
3. cena | 2.000,- Kč | | nebyla udělena |
Synodní rada navrhuje synodu, aby schválil toto usnesení:
- Synod ukládá synodní radě, aby v co nejkratší době vydala Katechismus označený ve veřejné soutěži číslem 4.
- Synod ukládá synodní radě, aby jmenovala jednoho pedagoga a jednoho teologa jako recenzenty. Ti nechť s autorem katechismu č. 4 jednají o drobných opravách a případných úpravách textu.
- Synod ukládá synodní radě, aby oznámila sborům, že text katechismu č. 2 je k dispozici na synodní radě k pořízení vlastní kopie.
- Předsednictvo 31. synodu oznámí jména autorů vítězných katechismů.
Usnesení č. 30: Koncepce užívání bytů ve vlastnictví povšechného sboru:
Synod ukládá synodní radě, aby do 1. zasedání 31. synodu zpracovala koncepci užívání bytů ve vlastnictví povšechného sboru, v níž vymezí pravidla pro uzavírání nájemních smluv vycházejících ze služebního poměru k ČCE (určí, s kterými pracovními místy je spojen nárok na byt, stanoví výši nájemného apod.) a vymezí komerční strategii pro nájemníky, kteří nejsou ve služebním poměru k ČCE (stanoví pravidla výběrových řízení, stanoví výši nájemného apod.).
Synodní rada předkládá synodu ke schválení tuto koncepci:
Rozhodování o tom, zda byt ve vlastnictví povšechného sboru bude užíván pro bydlení vlastních zaměstnanců nebo komerčně, náleží synodní radě, která o něm bude rozhodovat podle konkrétní situace. Okruh funkcí, s kterými je spojena možnost uzavírání nájemných smluv na byty ve vlastnictví povšechného sboru, je stanoven usnesením synodní rady (nárok na služební byt má synodní senior, synodní kurátor a dále vedoucí oddělení, pokud tito nemají zajištěno bydlení v dosahu zaměstnání a povšechný sbor disponuje odpovídajícími byty).
Bylo by vhodné uzavírat smlouvy o nájmu služebních bytů na dobu určitou, protože podle současné právní úpravy při skončení pracovního poměru a podání výpovědi z nájmu služebního bytu je pronajímatel povinen zabezpečit pro bývalého zaměstnance odpovídající bytovou náhradu. Od r. 1995 lze u nově uzavíraných nájemných smluv stanovit smluvní nájemné. Výši nájemného lze stanovit rozhodnutím SR v závislosti na velikosti bytu, kategorii bytu, vzdálenosti apod.
Komerční strategii lze uplatnit pouze u bytů, k nimž budou uzavírány nové nájemní smlouvy. O podmínkách výběrového řízení bude rozhodovat synodní rada v závislosti na velikosti a poloze bytu. Nájemní smlouvy by měly být uzavírány na dobu určitou. V současné době je bytový fond obsazen hlavně nájemníky, kteří nejsou zaměstnanci ČCE ani nejsou členy ČCE. Uvolňování těchto bytů za současné právní úpravy je velmi obtížné, ne-li vyloučené. Jednou z možností je nabídka odstupného k pořízení bytů těmito nájemníky.
Usnesení č. 31: Smlouvy o užívání bytů ve vlastnictví povšechného sboru
- Synod ukládá synodní radě, aby oslovila všechny nájemníky, kteří užívají byty ve vlastnictví povšechného sboru a mají uzavřeny nájemní smlouvy na dobu delší než 5 let ode dne vyhlášení tohoto usnesení, a navrhla jim uzavření nové nájemní smlouvy na dobu 5 let.
- Synod ukládá synodní radě, aby oslovila nájemníky, kteří uzavřeli nájemní smlouvy k bytům ve vlastnictví povšechného sboru v době trvání pracovního poměru k ČCE, jenž v současné době neexistuje, či byli v době uzavření nájemní smlouvy členy správních orgánů ČCE, jimiž v současné době nejsou, a požádala je, aby přistoupili na výši tržního nájemného, které je v dané lokalitě obvyklé. O výsledcích jednání podá synodní rada zprávu 1. zasedání 31. synodu.
a) Synodní rada oslovila všechny nájemníky, kteří nejsou ve služebním poměru k povšechnému sboru a užívají byty v jeho vlastnictví. Se zřetelem k tomu, že se jedná o nájemní vztahy vzniklé v letech 1950-1990, které nelimitují časově užívací resp. nájemní vztah, je za současné právní úpravy nemožné přesvědčit nájemníky těchto bytů k uzavírání smluv na dobu určitou.
b) Synodní rada oslovila nájemníky – bývalé zaměstnance ČCE se žádostí o změnu výše nájemného. Těmto žádostem nebylo vyhověno a v současné době není právní nástroj, kterým by bylo možno jednostranně zvýšit nájemné na úroveň tržního nájemného.