1.zasedání 31.synodu ČCE (22.-25.5.2003)
TISK č.19 - příloha
Zpráva o plnění usnesení 27 d) 4. zasedání 30. synodu ČCE
Na základě usnesení 27 d) 4. zasedání 30 Synodu ČCE: „Synod ukládá synodní radě, aby oslovila nejbližší celocírkevní poradu zástupců mládeže a vyzvala mládež, ať se vyjádří k problematice loga ČCE“ byl COM osloven Synodní radou a na Poradě zástupců mládeže konané dne 21. 3. 2003 v Brně vyzval přítomné k vyjádření k logu ČCE.
První formou byla anketa mezi všemi účastníky, v rámci seminářů pak proběhly dva workshopy na téma „Logo ČCE“.
Výsledky ankety
5 otázek, které se vztahovaly k logu ČCE - jeho důležitosti pro mládež, použití a vzhledu.
Odpovědělo 56 lidí - delegáti mládeže ze všech seniorátů.
1) Považujete za důležité, aby ČCE měla vlastní logo?
- ano 50, ne 2, neví 1, jiné - 4 - (ne za každou cenu, není to zásadní ,ale vhodné, snad ano, ale ne takový povyk)
2) Pokud ano, má být používáno na veškerých materiálech ČCE?
- ano 46, ne 8, neví 1, jiné 1 (jen pro materiály ústředí)
3) Má logo obsahovat symboly ČCE (Bible, kalich)?
- ano 26, nemusí 23, ano a nejen to 4, ano ale pouze Kalich a Bible 3
4) Domníváte se, že logo pomůže k lepší identifikaci ČCE na veřejnosti?
5) Jaké motivy by se dle vás měly objevit v logu?
- kříž 24, kalich 22, Bible 16, ryba 10, beránek 7, nápis českobratrská církev evangelická či zkratka 5
Po 2: lid, otevřené ruce, chléb, odvalený kámen,
Po 1: vstřícný obličej, Bůh, otevřenost, pokora, bratři v triku, svoboda, oheň, holubice, radost, pastýřská hůl, Noemova archa, ratolest
Závěr z ankety: Drtivá většina (89%) považuje logo ČCE za důležité. O něco méně (82%) se domnívá, že logo má být používáno na veškerých materiálech ČCE. Co se týče současných symbolů ČCE v logu (Bible, kalich) je pro jejich vyjádření v logu 58%. Drtivá většina (88%) si myslí, že logo pomůže k lepší identifikaci ČCE na veřejnosti.
Nejčastějšími motivy, které by měly být zobrazeny v logu je kříž (42%), kalich (39%), Bible (29%). Dalšími v četnosti (navrženo více než 5 lidmi) jsou ryba (18%) a beránek (13%).
Workshopy na téma Logo ČCE
Obou dílen se zúčastnilo selkem 16 lidí (tzn. 29% hlasujících z ankety). V obou skupinách se mluvilo o potřebě loga, jeho použití a vizuálním ztvárnění. K dispozici jsme měly loga mnoha českých i zahraničních církví a 9 názorů na problematiku loga od lidí, kteří se zabývají médii, grafikou či tiskem. Výstupy nejsou výsledkem hlasování, jde o jednotlivé názory a nápady, u kterých jsme se zastavili. Proto se zde objevují i zcela opačné pohledy.
Otázka: Výhody a nevýhody loga církve (obecně)?
Výhody:
- je to značka,
- „to jsou oni“ - vím, kdo to je,
- jednodušší zařazení,
- moderní logo = moderní církev a opačně,
- zobrazení celku,
- ve značce to podstatné,
- rychle vím, co se děje,
- pečeť, záruka kvality.
Nevýhody:
- nejasnost, může to být zavádějící,
- církevní symboly obecně odrazují,
- zneužití kříže (Křížové výpravy),
- zneužití kalicha (hnutí Skinheads a jejich hlavní proud v 90. letech tzv. Kališníci - hudební skupina Orlík apod.),
- prakticky jakýkoliv symbol již byl zneužit.
Současná debata o logu:
- Logo je pouze jednou ze součástí práce s veřejností (PR) a jako takové je z tohoto vytržené. Součástí PR je také např. vnitřní komunikace v církvi. Tu jsme přeskočili a jsme pouze u loga. Je potom jasné, že se nemůžeme shodnout. Nejlepší by bylo vyjasnit si věci jako symboly, jak chceme komunikovat s veřejností, s médii a potom řešme logo.
- Debata o logu také souvisí se schopností podřídit se a používat jej tak, jak se rozhodne.
- Pokud logo nebudeme ochotni již předem přijmout a používat ho i s jeho nepříjemnostmi, nemá smysl ho dělat a je lepší zůstat u toho, že si současné logo použije kdo chce - jak chce. To ale znovu souvisí s vnitřní komunikací.
Změna loga, nové logo:
- Logo je nutné změnit. Kalich s Biblí jak je známe, jsou zpracovány do miniatur a např. při přetisku do počítače či protažení faxem se listy v Bibli slévají.
- Logo je nutné pouze předělat a to moderním způsobem.
- Do loga je nutné zapojit název či zkratku ČCE.
- Zcela nové logo, staré znají jen evangelíci
- Logo nechat v současné podobě - není třeba měnit, říká dost a nové by mohlo mást.
- Logo má být neměnné či udělané tak, aby šlo měnit lehce (za x let lze změnit druh písma apod.).
- Veřejnost je na loga zvyklá a přijme i nové, nebojme se toho.
Názory k soutěži o logu:
- Logo je nutné zadat - jde o standard grafiků. Pokud bude soutěž bez širšího zadání, zúčastní se ho „zase“ jenom naši evangeličtí výtvarníci.
- Grafik logo udělá graficky, avšak ideu - co tam bude a jakou to má mít barvu - mu musíme dát my.
- Vyhlášení soutěže by mělo předcházet zadání:
- co se v logu má objevit (motivy),
- jakou bude mít barvu,
- bude součástí loga i nápis ČCE(?),
- na co bude použito (jinou verzi dělá grafik pro razítko, internetový banner, obálky, hlavicový papír),
- pro koho chceme logo používat - sami pro sebe, pro naši prezentaci ven, pro média, všude, jen někde,
- co je přesně logo ČCE - kdo ho bude používat - sbory, SR ? a poté - vztah log sborů a loga ČCE.
- Je otázkou, zda se na přípravě takového zadání může shodnout celý synod. Je možné, aby pro synod podrobné podmínky připravila skupina lidí, ve které budou zastoupeni i profesionální grafici či PR profesionálové. Mládež je ochotna se na takové činnosti podílet.
Názory k zpracování loga:
- může obsahovat symbol, skrytý symbol, nesymbolickou grafiku, text, zkratku, nové ideje nehistorické (společenství, svět apod.)
- Logo nerovná se symbol x Logo má obsahovat symboly
- Problém s debatou o kříži: Pokud církev nedospěla k tomu, co je jejími symboly, těžko vyrobí své logo, které chce, aby obsahovalo symboly... Pokud je pro někoho kříž zcela neschůdný, nemá smysl se pokoušet o jeho zařazení do loga ...
- Zajímavé, účinné a neprovokativní logo by mohlo být pojaté jako ho má EKD Evangelische Kirche in Deutschland pouze graficky zpracovaná zkratka a rozepsaný název
- Krkolomné „Č“ a jeho psaní v nečeských zemích může být použito jako grafická výhoda
- Logo je možné vyrobit nadčasovějším předěláním současného kalichu s Bibli
- Mělo by být nadčasové (vyhnout se např. kubismu apod.)
- Logo by nemělo být složité
- Logo by nemělo být černobílé otázka barev: S každou se něco pojí.
- Volba dobrých symbolů zprůhlední naši církev
- Důležitější jsou činy, logo má být neutrální
- Logo není vyznání
- Logo nám musí být vlastní
- V logu má být historie
- Současné logo je smutné známe ho (a znají ho lidi mimo) hlavně z parte
- Otázka misijnosti loga?
- Logo má říci „co děláme dobrého“ ne „co chceme být“
- Provokativnost? Vtipnost? Zaměření na mladé, staré?
Zpracoval Martin Balcar, předseda COMu