Dobrá evangelická kázání 9 – Jaroslav Vokoun

Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
(17.12.2024, rubrika: Kázání)


aneb dovednost vystavět kázání kolem jednoho centra.


Rozebíral jsem kázání ze soukromě vydaného svazku Kdo je ta žena, jež se ho dotýká - Lukášovská kázání potřetí. Odtud jsem četl 5 kázání, podle konzultace s autorem nejnovějších (přičemž číslování je mé): 1. Kazíte mi hru, říká Ježíš; 2. Aby nám Ježíš nemusel vyčítat nedostatek lásky; 3. V rytmu lásky a odpuštění; 4. Církev mužů a žen; 5. Kalokagathie srdce.

 

A. Stavba kázání

Kazatel staví svá kázání kolem jednoho centra, jediného těžiště, které našel v evangelijním textu. Někdy se jedná přímo o vykladačský objev. Po dosažení a zdůraznění centra pak hledá jeho rezonance většinou v jiných biblických textech. Daří se mu jednoduché téma rozezvučet tak, že z toho má pozorný posluchač radost, a dovést ho k srozumitelné závěrečné instrukci, která bývá prakticky použitelná v životě jednotlivce a/nebo církve.

kázání 1. hra (L 7, 31: „děti, které sedí na tržišti“) - se zvěstí: nechte se zlákat ke hře s Boží moudrostí
2. láska je to, co u nás Ježíš hledá (L 7,47: „protože projevila velikou lásku) – se zvěstí: především mějte lásku jedni k druhým
3. dva tvrzení o lásce a odpuštění (L 7,47: „Její mnohé hříchy jsou jí odpuštěny, protože projevila velikou lásku. Komu se málo odpouští, málo miluje.“) – se zvěstí: naše vděčná láska jako vděčná odpověď na Boží odpuštění.
4. církev je církví mužů a žen a jenom tak je Ježíšovou církví (L 8, 1n: „bylo s ním dvanáct učedníků a některé ženy uzdravené od zlých duchů a nemocí“) – se zvěstí: řada žen naplněných Duchem svatým pokračuje jistě i zde mezi námi
5. uchovávat Boží slovo v srdci krásném a dobrém (L 8, 15: „v dobrém a upřímném srdci“) – se zvěstí: chraň nás od ďábla, který slovo ze srdce bere

Ukažme si ony dobré rezonance centra aspoň na dvou případech:

V centru kázání 3 stojí dva výroky: „Její mnohé hříchy jsou jí odpuštěny, protože projevila velikou lásku.“ x „Komu se málo odpouští, málo miluje.“ A teď rezonance: je to paradox /// je to rytmus našeho života /// nacházíme i v Pavlových listech /// vysvětlení Pavla /// jde o rytmus /// příběh je otevřený /// taková je zkušenost prvotní církve stejně jako naše /// zvěst: dosaďme si do těch vět sebe.
Kázání 4: v centru jsou slova L 8,1n: „bylo s ním dvanáct učedníků a některé ženy“ – vedou k rezonancím: církev mužů a žen /// páry příběhů o ženách a mužích u Lukáše /// je to Lukášovo specifikum /// muži apoštolové + ženy uzdravené /// uzdravení ke službě – diakonii /// muž služba světská – žena v kuchyni? /// Ježíš je ten, kdo slouží u stolu /// i muži mají sloužit /// Maria poslouchá Ježíšova slova /// poučení pro dnešní ženy sloužící v církvi /// služba žen je založena na charismatech /// ženy Ježíše finančně podporovaly /// máme sloužit nebo finančně podporoval služby v církvi.

Podobně dobře dotažená jsou i centrální slova v ostatních kázáních. Když kazatel najde to nejdůležitější, jako by se mocně nadechl, a zbývající sled myšlenek pak dobře vibruje, nápady jiskří a skládají se do sebe.

Přípravy na rozeznění centrálního místa mně ovšem oproti tomu připadají slabší. Kazatelův záměr bývá v této fází někdy málo zřetelný, připomíná spíše přešlapování než směřování. Ano, vím, zní tady mé požadavky příliš náročně. Ten kontrast dobrých druhých částí kázání a slabších prvních mě však opravdu překvapil. – Podívejme se nejdříve na úvody obou chválených případů:

(kázání 3) … moje otázka je tato: Jak bychom mohli formulovat jinak tu Ježíšovu otázku, aby zněla obvykleji: Který z nich ho tedy bude vice milovat? Nebo CEP: Který z nich ho bude mít raději? Nebo Kral: Pověziž tedy, který z nich vice jej bude milovati? Čím nahradit slova, že ho bude vice milovat? Co myslíte? (…) – Mně jako posluchači dlouho připadá, že nám kazatel dává na výběr mezi variantami „více milovat“ a „mít raději“. Než se ukáže, že on hledá alternativu k oběma těmto formulacím.  /// A pak v přemýšlení o vztahu mezi odpuštěním a vděčností dává relativně dlouhý čas zvažování naší lidské zkušenosti: Komu se málo odpouští, je málo vděčný. Možná máte zkušenost, která to potvrzuje: Někomu jste odpustili dluh či vinu a on vám je vděčný. Ale možná máte zkušenost opačnou: Někomu jste odpustili a on se ukázal jako nevděčný, nebo se dokonce pokusil zase zneužit vaši dobrotu. Automatické to tedy není, ale je to první krok, kterém druhému dáváme šanci.
(kázání 4) celou úvodní část kázání, až do zaznění hlavní myšlenky, zabírají dvě ilustrace ze života. Mají 264 slov, tedy přes 3 minuty.

 Už méně podrobně zmiňme úvodní části kázání ostatních: kázání 2 je velmi dobrou homilií, výkladem jdoucím po textu. Kázání 5 před rozběhem víc váhá („Ježíšova slova lze ale vyložit i trochu jinak a vynikne ještě jiné hledisko.“) Kázání 1 váhá nejvíce, nejvíce se zdržuje rozborem naší každodennosti („Tuhle zkušenost asi taky máte…“; „Když nám nabízejí za šéfa Frantu…“)

A teď se ještě vraťme k už zmíněnému tempu řeči: kazatel vysloví asi 80 slov za minutu. (Vypočetl jsem ze srovnání textové a youtubové verze jednoho kázání.) - A k tomu pak patří i zmínka o délce kázání. První, druhé a třetí mají kolem 950 slov, a domnívám se, že taková délka kazateli nejvíce sluší. Kázání čtvrté, to s dvěma úvodními ilustracemi, má najednou 1400 slov. A kázání páté 1200 slov – i zde nacházím zdůvodnění ve vsunutých prvcích, hned dvou „překladových hnízdech“ (viz níže) o 100 a 193 slovech.

 

B. Dále zmíním aspoň dva autorovy charakteristické prvky

- Kazatel rád své posluchače agituje. Někdy je zasadí přímo do biblického textu:

vy, kdo jste nezavrhli úmysl, který Bůh s vámi měl
Možná vám ještě nedochází, že jsme tady stejně jako ta žena hříšnice
Pán Ježíš vypráví Šimonovi podobenství a nakonec mu položí otázku – a já vám pak také položím otázku, takže dobře poslouchejte
„Vám je dáno znáti tajemství Božího království“ – ano, vám!

Jindy jim ukazuje aspoň blízkost biblické situace s jejich:

Někteří z vás teď rozumí Ježíšovi a jeho slovům lépe než ostatní: Totiž vy, kteří se snažíte druhé lidi rozhýbat
Někomu jste odpustili dluh či vinu a on vám je vděčný. Ale možná máte zkušenost opačnou…

A ještě jindy nás alespoň upozorní, že textu dobře rozumíme:

Někteří z vás asi cítíte, že Ježíšova slova jsou zase biblická poezie
Vás mladší to může překvapit, ale my starší jsme už na to většinou přišli: Láska, která vytrvá, je stále vice vděčnosti

- Když narazí na zajímavé sousloví, hledá je kazatel taky v jiných překladech. Taková „překladová hnízda“ jsou dosti rozsáhlá. Tok řeči najednou nesměřuje dopředu, ale do šíře. Od posluchače je vyžadován jiný typ pozornosti. Nehodnotím teď vhodnost takového prvku, pro někoho hnízda užitečná být mohou a kazatel jim také může své posluchače přivykat. Jen u nejdelšího, který obsahuje 193 slov a 14 překladů, si myslím, že je nad možnosti i cvičené pozornosti.

jste nezavrhli úmysl, který Bůh s vámi měl – 8 překladů v 5 jazycích (i ruština)
rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou – 8 překladů v 5 jazycích
které se o Ježíše a učedníky staraly ze svých prostředků – 6 překladů v 5 jazycích (i ruština a ukrajinština)
naše zralá víra vydá zralé ovoce – 9 překladů ve 4 jazycích (i koiné)
srdce krásné a dobré – 14 překladů v 6 jazycích (i ruština, řečtina, latina)

 

C. Zbývající drobné otázky

Na závěr zmíním dvě exegetické a jednu ze života:

U kázání prvního „Kazíte mi hru, říká Ježíš“ autor sice zmiňuje, že hrou myslí smysl celého tohoto textu, kdy „Pán Ježíš toto pokolení přirovnává k dětem, které si nechtěly hrát s druhými dětmi“. Málo zřetelně však doříkává, že Ježíšovou hrou je „svatební veselí“, ke kterému nás zve. A hlavně málo brání, aby posluchači „hře“ rozuměli jen zúženě podle slovesa (ČEP): „hráli jsme vám“; (éulésamen – pískali jsme vám, tak ČSP i BKR).

Jeji mnohé hříchy jsou ji odpuštěny, protože projevila velikou lásku. x Komu se málo odpouští, málo miluje.“ Je v těch větách skutečně „paradox“? Je už v nich? Rozumím jim nejdříve jednoduše jako spojitým nádobám lásky a odpuštění. A myslím, že k paradoxnosti je dotahuje až Pavel, jak je ostatně v kázání zmíněno dále, svým hypotetickým zasahováním do homeostáze: „Co tedy řekneme? Máme zůstávat v hříchu, aby se rozhojnila milost?“

Vytrvalost, trpělivost – to je to, co jsme asi neoceňovali v mládí, staří věřící nám připadali málo nadšeni a málo aktivní, ale oni jsou těmi, kteří vytrvali ve zkouškách. – i mezi starými lidmi v církvi jsou přece takoví, kteří věří jen chvíli nebo na chvíli.