Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
(26.1.2025, rubrika: Kázání)
Jednoduchost, které je velmi obtížné dosáhnout.
Štěpánova kázání jsou velmi srozumitelná, přehledná. Přitom obsažná, se zřetelnou zvěstí. Analyzoval jsem jako obvykle 5 posledních kázání z internetových sborových stránek (číslování je mé): 1. O fíkovníku bez ovoce; 2. O co se opřeme tváří v tvář budoucnosti; 3. Děti Boží a napodobování; 4. O adventním čekání; 5. O Josefovi a díle Ducha svatého.
I. Ozdoby
Kazatel občas používá ilustrace. Na různých místech kázání, v počtu nula až tři na kázání. Asi z poloviny jde o názorné příklady z vlastního života. Jejich délka se zdá přiměřená, kolem 100 slov.
Používá i slovní ozdoby: hyperboly (velmi nedohledná nebesa; prohledávat tuny knížek; slovo, které se tisíckrát skloňuje v každé knížce), archaismus (čajové dýchánky) i modernismy (depka; parádní zaslíbení; pamatovat si… - v rámci vděčnosti Bohu - i dobrodružství, která jsme si užili); příležitostně vytvoří novotvar (doba předmrazáková).
Používá slova emočně zabarvená (dřete a zúrodňujete své záhonky; pluky špačků; stromisko; patálie; klučina; nabručenost), u některých z nich však, domnívám se, není příznak autorem zamýšlen ani posluchači pociťován (dospěláci; kuchtit; děťátko, svěřené jim k vypiplání). Takové používání určitých, k rodinnému životu se vztahujících slov, ukazuje, že některé naše sbory mají familiární povahu.
II. Stavba
Celek kázání staví kazatel pokaždé jinak, ovšem vždy vhodně. Nápad se zřejmě zrodí až po začátku psaní. Představuji si, jak kazatel staví úvodní části a pak začne být přitahován myšlenkami, které chce sdělit v závěru, a hledá k nim cestu. Jakou stavbu má těchto pět kázání? Buď nechá kázání proudit po biblickém textu (kázání 1, 2, 3), nebo vymyslí jednoduchou konstrukci (kázání 4 – rozdíl očekávání x čekání). Nebo oba postupy spojí (kázání 5 – v úvodu: rozdíl v důležitosti mezi Marií a Josefem? následným delším výkladem o Josefovi je ovšem zrušen). Části jsou pak tyto:
Nápadná je krátkost odstavců. Dvě kázání jsou naformátovaná tak, že je v nich odstavců víc než 30. Nejsou to ovšem odstavce v běžném smyslu slova, není mezi nimi vždy změna tématu. Jak jsem si ověřil poslechem (jiná kázání mají i svou audio-podobu), jde spíše o intonační jednotky. Jejich začátek a konec kazatel spojí jedinou melodií hlasu.
Věty umí kazatel formulovat velmi pregnantně a různorodě. Co do obsahového smyslu zvlášť zdůrazněné jsou některé věty, které okolní text nesou jako pilíře:
Do stavby se zpravidla promítá interakce dvou biblických čtení. Přičemž způsob, jak je k základu kázání dohledáno další bohoslužebné, tzv. „první čtení“, není strnulý. V těchto pěti kázáních je dokonce možná pokaždé jiný:
III. Charakter kázání (a potažmo asi i kazatele)
Kazatel je velmi svobodný ve výběru základu kázání, volbě dalšího biblického čtení, také ve volbě struktury kázání, přičemž výsledek bývá velmi dobrý.
Ve vyjadřování je vyvážený, nepotřebuje být kategorický a exhaustní:
Myslím, že se u tohoto kazatele sešlo vědomí povolání vnitřního a vnějšího (že má nápady/vnuknutí a je vděčně přijímán a chápán společenstvím).
IV. Obsahové připomínky
1. (hrůzy, které se na svět hrnou) Jsou tu prostě logické následky našeho jednání. – v základu kázání jsou ovšem mj. slova, že „mocnosti nebeské se zachvějí“ – jsou i toto následky našeho jednání? Takové chápání je možné, ale pochopí to běžný posluchač?
2. (Josefa) v pozdějších letech z výsluní odtlačila mnohem romantičtější Marie - Jak to kazatel myslí? Maria byla romantická, nebo mariánský kult takový je?
3. Josef nebyl bezcitný zákoník (a Marii nechtěl vydat soudu) – sorry, ale i to by někdo udělal s vášnivou citovostí, s horlivostí pro věrnost – manželskou i náboženskou.
4. to všechno Josef dělal ne proto, že by měl perverzní potěšení z potlačování vlastních tužeb, snů a potřeb – Proč vůbec posluchačům napovídáme myšlenku, že je možné Josefa vnímat jako perverzního?