Diskuze k článku: Sokolovské memorandum

36. synod ČCE na svém prvním zasedání v květnu 2023 se usnesl pro možnost požehnat svazkům osob stejného pohlaví, pokud o to požádají. S dodatkem:
„Synod ČCE vnímá, že názory na tuto otázku nejsou v církvi jednotné, podporuje činnost komise pro soužití s LGBTQ lidmi a pokračování diskuse v církvi o tomto tématu. Synod konstatuje, že žádný kazatel není povinen žehnat svazkům osob stejného pohlaví."
Větší část evangelíků západočeského seniorátu (na základě hlasování na posledních dvou konventech) se s tímto rozhodnutím synodu nedokáže věroučně srovnat. Někteří se spontánně sešli v Sokolově 13. listopadu 2024 a odsouhlasili tzv. „Sokolovské memorandum“. Nezastupují tím však seniorát jako celek, třebaže shodou okolností jsou pod tímto textem podepsáni všichni členové stávajícího seniorátního výboru. Při formulaci tohoto textu mělo jít především o to, nabídnout těm, kdo s rozhodnutím synodu nesouhlasí, oporu pro setrvání v ČCE.


Téma: panenské početí

Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 18. 12. 2024 15:20
Předmět: panenské početí

Navigace: link | přehled | fórum
Překvapilo mne, že v bodě 2. o pilířích víry zmiňujete výslovně i "panenské pojetí Božího Syna". Dobře tak. A teď se podívejme, jak jednal Josef (Mt 1,18n), když zjistil, že je Marie těhotná. On měl jednat dle Zákona a předat svou těhotnou snoubenku náboženským autoritám k vyšetřování (Dt 22,23-29). Josef se však, aniž by k tomu měl nějaký biblický podklad, rozhodl "jednat spravedlivě", takže se opovážil jakési lepší pravedlností, než zajišťoval Zákon (dnes bychom asi řekli, že byl veden láskou oproti tvrdosti Zákona) a svou snoubenku chtěl prpopustit potají. Myslím, že už tohle text evangelia oceňuje. Josefovi se však dostane ještě soukromého andělského zjevení, ať si Marii ponechá, že dítě bylo počato z DS. - Co kdyby dnešní obhájci stejnopohlavních vztahů řekli, že jsou vedeni spravedlností či že jim byly jejich postoje jaksi vnuknuty? A ve své opovážlivosti by se odvolávali třeba na tohle Josefovo rozhodování?
Od: Anonym: Martin Zikmund <> ( --- )
Kdy: 18. 12. 2024 17:24
Předmět: Re: panenské početí

Vyšší spravedlnost nespočívá v rušení Zákona, ale v milosrdenství
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 18. 12. 2024 17:49
Předmět: Re: panenské početí

Josef svým rozhodnutím "legitimizoval" (to abych použil váš termín) nemanželský původ Mariina syna. Vlastně taky porušil Zákon, nebo ne? - Martine, hele asi tušíš, že takto se tady můžeme přít do nekonečná. Možná by nás to i bavilo… Ale vím, že bychom tím váš záměr jen zamlžovali. Takže obecněji: není mi blízké vaše pojetí, pokud mu správně rozumím, že odpověď na současné etické otázky můžeme vyčíst z vnitrobiblických souvislostí. Nějaké extrapolování je nutné.
Od: Anonym: Martin Zikmund <> ( --- )
Kdy: 19. 12. 2024 08:46
Předmět: Re: panenské početí

Myslím, Aleši, že jsi to vyjádřil velmi přesně. Jednak že nám nejde o to se přít (to byl i důvod, proč jsem odkládal toto zveřejnění), jednak že usilujeme nalézat odpovědi ve vnitrobiblických souvislostech, aniž bychom však pomíjeli současný kontext. Ať už zaujímáme jakýkoli postoj, stojíme vedle sebe před Hospodinem - každý jinak zranitelný. Všichni potřebujeme Jeho objetí, ale to neznamená, že Jeho Slovo nám přestalo být směrovkou. Tímto bych svou diskusi uzavřel a děkuji aspoň za pokus porozumět, třebaže máš výhrady.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 19. 12. 2024 10:01
Předmět: Re: panenské početí

OK, respektuji uzavření rozhovoru. Snad se mi aspoň na onom mikropříkladu Josefova rozhodování podařilo ukázat, proč jsou vaše hermeneutická východiska nedostatečná.Vše dobré přeji.
Od: Anonym: Martin Štěpán <> ( --- )
Kdy: 23. 12. 2024 17:56
Předmět: Re: panenské početí

Já sám jsem za příspěvek k tomuto problému vděčný. A co se týká vaší námitky. Zásadní rozdíl vidím v tom, jaké pohnutky vedly Josefa k "nedodržení zákona" a vidina problémů a jaké ČCE. V případě Josefa to byla podle některých láska k Marii, podle jiných možná láska k Bohu, kdy byl přesvědčen že k němu opravdu mluvil Bůh. Následky mohl očekávat: posměch, odsouzení, trest. Přesto do toho šel. Co vedlo ČCE k vyhlášení možnosti žehnat stejnopohlavním párům a jaké mohli čekat následky? To si asi každý z těch, co hlasovali pro možnost žehnat musí poctivě přiznat každý sám, ale osobně dost pochybuji, že pohnutky byli podobné jako u Josefa.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 24. 12. 2024 14:16
Předmět: Re: panenské početí

Tak, takhle začínala scholastika. A nemyslím to zle. Musíme přiznat, co.mají oba případy společné, že i Josef jednal bez výslovného biblického opodstatnění, dokonce jednal proti ustanovení Zákona, stejně jako dnešní obhájci žehnání stejnopohlavním párům. Hned však (a snadno) najdeme údajný "zásadní rozdíl", proč to u něj bylo dobré a přípustné, zatímco u dnešních „heretiků“ není. Je to reálný rozdíl? A je to zásadní rozdíl? – Ano, my potřebujeme hermeneutické zdůvodnění postojů pro a proti, ale scholastické neustálé vymezování tou metodou nebude. (A zpochybňovat motivaci názorových protivníků, to už je vůbec počátek cesty víte kam?)