Kazatel ČCE Aleš Wrana napsal(a):
Jirko, rozumím vám. Popisujete pietistickou praxi. Jestli se vám daří, je to
fajn. (Např. tu námitku pana Cajthamla, že si ovšem dnešní lidé nikde
nenechají kecat do života, ovšem považuji za oprávněnou.) Jiná praxe, taky
stavěná na Bibli, je např. ta římsko-katolická, dnes stavěná kolem
eucharistie a dalších svátostí, s větším důrazem na numinózum. Obě jsou to
praxe, které chtějí dost předepisovat konkrétní způsoby. - Já bych však pro
lidi kolem sebe potřeboval nějakou zbožnost otevřenější, s větším ohledem na
lidskou rozdílnost. Která by jim nepředepisovala hned, jak mají věřit. Ale
více se zajímala, čemu a jak třeba sami věří. I pro takovou otevřenost bych
našel biblické podklady…
Aleši, to mně zrovna zajímá- čím na Vás moje důrazy působí pietisticky? Můžete třeba dát do kontrastu moje pojetí a jiné teologicky čisté pojetí bohoslužby? - to myslím vážně, já teologickou fakultu nemám,
rád se v tom nechám poučit.
Pán Ježíš nás přišel osvobodit, takže souhlasím s tím, že je namístě nechat bratřím a sestrám volnost
ve způsobech. Je ale asi dobré přesněji specifikovat co je tím myšleno.
Každý třeba prožívá Boží přítomnost víc při jiné části bohoslužby, nebo má jiný projev.
Napsal jsem např. že je chyba, když nejsou hlasité modlitby v rámci bohoslužeb. To ale neznamená, že
nutím modlit se ty, kdo nechtějí. Stejné je to se zpěvem, svědectvím atd…
Na druhou stranu- jsou zde biblické důrazy, které považujeme za normu a za dobré. Proto jsou standardem
a odpůrci pracují na tom, aby je mohli přijmout.
např. pravidelné navštěvování shromáždění, pravdivost Bible, její domácí studium a pravidelná modlitba, pokání, večeře Páně atd…
Jaké konkrétní věci byste chtěl víc uvolnit a tak se přiblížit lidem?