Milý bratře Mamulo!
Váš příspěvek je pěkně nefér. Napadáte v něm určité lidi, ale ani nejste schopen napsat, proti komu vlastně co máte. Za "linuxáci", či "Evangnet" se toho dá skrýt docela hodně. Ale když už chcete někoho veřejně pranýřovat, tak se, prosím, neskrývejte za obecné fráze.
Český bratr napsal(a):
ALE! Za těch pár let, co se o rozvoj internetové komunikace zajímám, jsem
vypozoroval fatální omezení různých webových komunit. Jmenovitě stoupenců
Linuxu. Ano, bezesporu tomuto open-source systému patří budoucnost a v Božím
království nebude než Linux a Velký Bill bude definitivně poražen, pročež
držím vydatně všechny palce. Jenže na této zemi, tak jako i v reálné církvi,
která je tím příslovečným "corpus mixtum", žijí různé nedokonalé
světy vedle sebe a mají spolu kooperovat. A Synodní rada
ČCE neměla zkrátka
v určité chvíli ten stupeň správného poznání a zavedla svou vnitnří síť a
celý systém komunikace na produktech Microsoftu. Na těch obyčejných
ixpéčkách, která mám přidělená na svém erárním notebooku a za tři roky mi
ani jednou nespadla. Což je realita uznávaná i skalními odpůrci tohoto
velkého monopolního dodavetele operačních systémů.
Myslím, že jste vedle. Většiné linuxáků jde o svobodu. Nikoliv o jakési "vedlejší náboženství". Bohužel je to právě Mrkvosoft, který se snaží ovládnout všechnno ostatní. Jestli potom někdy linuxáci vypadají fanaticky, pak jenom proto, že
jsou k tomu politikou MS víceméně dotlačeni. Jinak bych linuxáky přirovnal k vegetariánům. Ti taky nejedí maso, protože jim to dává smysl (třeba proto, že nechctějí, aby zvířata trpěla, nebo co já vím). Jedíné, o co jim jde, je, aby oni sami nebyli NUCENI maso jíst. Podobně je tomu s linuxákama.
Ovšem poněkud nechápu, proč kladete rovnítko mezi "linuxáky" a "lidi kolem Evangnetu".
Podle mne - a teď to řeknu hodně natvrdo - k přerušení plodné komunikace
mezi tvůrci softwaru v Ústřední církevní kanceláři a Evangnetem došlo na
základě jistého skupinového narcismu stoupenců Linuxu sdružených kolem
posledně jmenovaného intelektuálního společenství. Pro něž mám velké
pochopení a nejsou přitom jediní vyznavači alternativních systémů, jež znám.
Přesto, když Evangnet vznikal, patřil jsem k prvním, kteří zúčastněné
nadšence varovali před tím, aby nevznikl "stát ve státě".
Tak nevím, "státem ve státě" by se dala nazvat spíš
ÚCK…
Nebudu zaplevelovat web dlouhými vývody, ale tolik musím konstatovat, že
podle mého názoru organický vývoj celocírkevních stránek
ČCE nakonec
ovlivnila, či poškodila, neujasněná identita těch lidí kolem
Evangnetu, kdo
v první fázi nabídli
SR své entuziastické softwarové produkty a posléze s ní
chtěli vstoupit ve standardní komerční vztah.
Můžete vysvětlit, o čem to mluvíte?
Evanget nikdy žádné softwarové produkty nenabízel.
Evangnetu jde především o zlepšení komunikace uvnitř a vně evangelické církve a dělá to tak, jak umí. Celocírkevní stránky nejsou naše parketa, děláme to, co umíme (což jsou stránky
Evangnetu), tak jak to považujeme za nejlepší (například se snažíme o co "nejdemokratičtější" model fungování stránek, kdy mohou i běžní uživatelé participovat. To je bohužel u celocírkevních stránek nemožné, protože jsou svou podstatou "výkladní skříní"
SR a
ÚCK).
O spolupráci se
SR a
ÚCK stojíme, ovšem problém je, že
nikdy nebyl zájem z té druhé strany, a když byl, tak to bylo stylem "potřebujeme (=máme průser), vy udělejte!" (Případně ještě "kolik za to chcete peněz?").
Evanget je občanským združením právě proto, aby byla identita ujasněná. Proto má i svoje volené zastupce a svého předsedu a jedině ti můžou za Evangnet oficiálně vystupovat.
Za "lidi kolem" (pokud tedy myslíme toho stejného člověka)
Evangnet nemůže.
Do komerčního vztahu byl naopak
Evangnet několikrát tlačen ze strany
SR, a dalo velkou práci vysvětlit, že nejsme žádnou softwarovou firmou a nechceme být servisní organizací
ÚCK.
Což je ovšem otázka, která se
točí kolem celého webu, a Evangnet je jejím živým příkladem. Na začátku
stojí dobrovolnické bezbřehé nadšení, kryjící touhu ovlivňovat běh věcí a
mít svá želízka v ohni, a na konci vystrčí hlavu unavená frustrace,
zoufající si nad objemem požadovaných služeb, zničehonic se dožadující
standardních plateb za svou práci.
Myslím, že plácáte několik různých věcí dohromady.
a)
Evangnet vznikl v době, kdy nic nefungovalo, ze strany
ÚCK a
SR nebyl o internet zájem. Postupem času se nám podařilo rozběhnout některé služby, které po mém soudu dnes fungují docela dobře a ku prospěchu celé církve.
Zdá se vám "narcistické", nebo jako "touha mít svá želízka v ohní" to, že chceme, aby služby, kterým jsme obětovali docela dost energie, mohly fungovat i nadále? Nebo snad myslíte, že bychom měli
Evangnet zrušit, předat ho někomu ze
SR jenom proto, že by to bylo "oficiálnější"?
b)
Evangnet se žádných standartních plateb od nikoho nedožaduje. Samozřejmě, hledáme sponzory, a samozřejmě, že hledáme sponzora i u
ÚCK a
SR, je na tom něco špatného?
Potom je opravdu snadné z pozic Evangnetu na tomto diskuzním fóru okopávat
Synodní radě kotníky za to, že se pokusila řešit situaci podle svých
možností. Ano, ty stránky nejsou opravdu nic moc.
Nikoli. Prostě jsem si dovolil (možná trochu provokativně)
kritizovat současné stránky
SR. Myslím, že jsem tak udělal VĚCNÝM způsobem a vyzval jsem lidi k diskuzi. Ne proto, abych někoho očernil, ale proto, abych vyprovokoval diskuzi o tom, jak nejlépe stránky dělat a jak raději ne. On to totiž není jenom problém
SR, ale třeba i mnoha sborů. A teď nemyslím jen to, že stránky mnohdy vypadají divně, ale především chybí pořádna koncepce: Pro koho ty stránky jsou? Má to být spíš "misie" pro někoho, kdo přijde odjinud, nebo jsou tu ty stránky jen k vyřízení "agendy"?
Potom nestačí, jestli si umíme najít někoho, kdo nám ty stránky umí nějak "vytvořit", když jejich koncepce za nic nestojí. Myslím, že o těchto věcech je třeba diskutovat a uvést je do širšího povědomí.
Máte něco lepšího? Když vám tolik záleží na
ČCE?
Hmmm, to zní jako citové vydírání.
Ne, nic lepšího nemám (mluvím za sebe osobně). Ne, že bych to nesvedl, kdyby na to přišlo. Ale nemám potřebu se hrnout do nějakého "dobrodružství" s
ÚCK (Bohužel mi stačí ty zkušenosti, které s ní mám). A dokud tam nebude jasná koncepce a nebudou vyjasněné základní vztahy (čí je to stránka, kvůli čemu a pro koho), tak by takový podnik pro mě stejně neměl smysl.
Jj, taky, taky!
Petr Tomášek