Vážený pane,než se vyjádřím k Vaší diskuzi,kterou jste dle mého názoru ukvapeně rozpoutal svým důrazným protestem proti podpoře olešnického sboru v soutěži vyhlašené jihomoravskými památkáři mi dovolte uvést následující
1. Ještě před Vašim extemporé a před spuštěním podporou
vyjadřovanou v el. hlasování ohlásila ve svém zpravodajství
ČT 1 ve zprávách o vyhlášení této soutěže.Při tom však na
rozdíl od restaurace Adamovského Světelského oltáře a opravě
Litavského zájezdního hostince se o Olešnickém kostele
nezmínila .
Podotýkám,že po tomto vysílání Litavsý hostinec před
Olešnidcký evangelickým kostelem nepatně v hlasování vedl
2. Dne 20.1 v pořadu "Křestanský magazin" vysílaný z Ostravy
byl Světelský oltář dosti emotivně propagován.
3. Vaší ctěné pozornosti ušel zásadní fakt,že objekty do této
soutěže navrhovali odborníci památkové péče a že již to
zaručuje že se jedná ve všech 17 případech o kvalitně z
hlediska památkové péče ošetřené objekty. Nedomnívám se,že
ani to že jste uspěšným studentem 2,ročnáku dějin umění na
FF vám nedává právo o jejich jejich navrhy zpochybnovat.
kromě jiného také proto,že jste se proti jisté
diskriminaci Oleš.kostela ČT důrazným odporem neozval.
4. Je tedy nasnadě že vyhlášením této soutěže nešlo o to
rozhodovat o kvalitě z čistě odborných hledisek,což kromě
jiného naznačuje dosti zřetelně výběr zařazených
památek,které jsou tak odlišné.že jejich srovnání nemožné.
5. Myslím,že snahou,vyhlašovatele soutěže bylo spíše oslovit
širokou veřejnost aby projevila o ochranu kulturního dě-
ctví větší zájem a aby tímto způsobem ti kteří se o jejich
záchranu zasloužili alespon nějak ocenil.
6. Na rozdíl od Vás vím že olešničtí při opravách krovu věže
a střechy svého kostele důsledeně dodržovali všechny
požadavky orgánů památkové péče. Nutnost opravy jsem si
před prováděnou rekonstrukcí osobně in situ věřil a měl
jsem i možnost si dokumentaci prohlédnout.
7 Kdybyste se obtěžoval si prohlédnout v zadání soutěže
přiložené fotografie detailů a mohl je konfrontovat s
výchozím stavem konstrukcí ani by Vás nenapadlo
oprávněnost zařazení tohoto objektu napadat.
8. Ještě Vám chci připomenout,že pro Olešnici a okolí je
právě tento kostel jedním z nejvýraznějších prvků vyt-
vářející to co se dnes označuje jako "genius loci".
A v neposlední řadě chci Vám sdělit že opravu se postaral
diasporní venkovský sbor mající necelých 350 členů z
velké části důchodců rozptýlených ve zhruba dvaceti
obcích.
Již jen tento fakt soudného člověka,který alespon trochu
ví co přprava a realizace takového počinu znamené,pobízí
aby před statečností lidí kteří toto dílo a navíc dobře a
krátkém čase dokázali realizovat smekl a by jim poděkoval.
Srdecně Vás pozdravuji a přeji vše dobré.
Ing Jiří Tomášek
Martin Šanda napsal(a):
To jsem také udělal:
Vážení!
Velice oceňuji rozhodnutí, uspořádat soutěž: "Nejlépe opravená
kulturní památka Jihomoravského kraje roku 2007". Taková podpora
vhodného přístupu ke kulturním památkám je skutečně velmi žádoucí.
Důrazně však protestuji proti zcela nevhodnému způsobu, kterým závěrečná
část soutěže probíhá, totiž webovému hlasování!
Bez znalosti uvedených staveb z autopsie a bez konkrétní znalosti postupů
uplatněných při obnově dané památky po mém soudu naprosto nelze posoudit,
která z předložených rekonstrukčních akcí si zaslouží ocenění. Tím méně,
je-li rozhodnutí dáno do rukou hlasující veřejnosti a ne odborníkům.
Tento anonymní, zcela netransparentní způsob výběru značně diskredituje
nejen prestiž celé soutěže ale též celý Krajský úřad Jihomoravského kraje
jako jejího vyhlašovatele.
Hned několik hodin po započetí hlasování došlo k hromadnému rozesílání
řetězových e-mailů vyzývajících členy a příznivce jedné z nejmenovaných
organizací pod níž spadá jeden z nominovaných objektů k hlasování pro tento
konkrétní objekt. Výzva k hlasování pro tento konkrétní objekt byla dokonce
zveřejněna na jednom webovém serveru. Podobné praktiky se však vzhledem k
velmi nerovnoměrnému počtu hlasů zřejmě dějí i u jiných nominovaných
objektů.
Osobně se domnívám, že jediným rozumným řešením by v současné chvíli bylo
zrušení zmíněného netransparentního a zmanipulovaného veřejného hlasování.
Kvalifikované rozhodnutí o oceněních v této soutěži může vynést pouze
odborná komise, nikoli hlasování neinformovaných laiků spojené navíc s
masivním, a po
mém soudu zcela proti smyslu soutěže jdoucím, získáváním podpory
prostřednictvím řetězových e-mailů a podobných praktik, činících z hlasování
blamáž a frašku.
–
Martin Šanda
Student dějin umění na
FF UK Praha