Úvodní věta Evangelia podle Matouše zní: [
Mt 1,1 BKR] Kniha rodu Ježíše Krista syna Davidova, syna Abrahamova.
Evangelium podle Matouše je nejen spisem o původu Ježíšově [
Mt 1,2-17], ale i o původu židovským lidem očekávaného Mesiáše [
Mt 12,23;
Mt 21,9 sr.
Mk 12,35], zaslíbeného slovy proroků v Písmu.
Autor Matoušova evangelia tedy dokazuje, že Ježíš je tím zaslíbeným Mesiášem podle slov proroků [
Iz 11,1nn;
Jr 23,5nn;
Jr 33,14nn], protože také pocházel z královského rodu Davida [
Mt 1,20], 2. panovníka Izraelského království, který byl rodem z Abrahama, praotce Izraelského národa.
Ježíšův nárok právoplatného následníka Davidova královského trůnu, tedy zaslíbeného Mesiáše z rodu Davidova, shodně dotvrzují evangelisté Matouš i Marek tím, že o jeho královském davidovském původu nepochybovala jak tehdejší židovská veřejnost [
Mt 9,27;
Mt 15,22;
Mt 20,30-31;
Mt 21,15-16;
Mk 10,47-48], tak chrámoví kněží [
Mt 21,15;
Mt 27,41-42 sr.
Mk 15,31-32] a také ani římský místodržitel Pilát [
Mt 27,11 sr.
Mk 15,2;
Mt 27,37 sr.
Mk 15,26].
Závěr:
Ježíš tedy, podle mého osobního názoru utvářeného ze zápisu synoptických evangelií, pocházel z aristokratické davidovské rodiny po svém otci Josefovi a byl nepochybně považován i uznáván jako jeden z možných královských následníků Davidova trůnu tehdejší širokou veřejností.
Dědičný nárok na Mesiášský davidovský trůn nárokovaný na základě prvorozenectví, tedy z prvorozenecké posloupnosti Davidova rodu, měl by být však odmítnut.
Samotné prvorozenectví v Izraeli nezaručovalo dědičný nárok na trůn.
Posledním davidovským králem nad Judeou je považován po babylonském zajetí Zorobabel.
Kdokoliv tedy z dalších Zorobabelových potomků se mohl stát Mesiášským davidovským panovníkem.
Kritérium davidovského původu je tedy základním předpokladem pro nárokování Mesiášského trůnu, nikoliv však kritériem jediným nebo zásadním.
V neprospěch prvorozeneckého nároku také svědčí vyvraždění nemluvňátek v Betlemě králem Herodem Velikým [
Mt 2,16-18].
Kdyby bylo rozhodující prvorozenectví vždy po prvorozeném, nebylo by problematické pohlídat si nástupnictví Mesiášovo podle rodokmenu.
Dodatek: Veškeré mnou psané úvahy a závěry jsou zcela osobní a fakultativní.
Další komentáře a připomínky budou následovat zase někdy příště. Prosím za strpení.