Petr Šíma napsal(a):
Pane Jiří S., co píšete o apoštolovi Pavlovi, a jakým pohledem na něj
nazíráte, je jistě vaše věc, od které se však upřímně distancuji a zásadně.
Časem si „Vaši celoživotní tvorbu“ jistě důkladněji přečtu a
zareaguji. Nicméně už z toho, co jsem v rozboru Pavlovy obhajoby
zmrtvýchvstání napsal, by Vám mělo být zřejmé, že Vaši spekulaci (píšete, že
Pavel spekuloval) o tom, že ostatní apoštolové nevěřili ve zmrtvýchvstání,
odmítám.
Omlouvám se, že jsem přehlédl tyto dva odstavce adresované mně. V zmrtvýchvstání nevěřil nikdo z Ježíšových apoštolů, nikdo z nich nebyl farizejem. Jen farizejové, tedy i Pavel, věřili v zmrtvýchvstání a „posmrtný život“ a byli pro tuto víru posměchem pro ostatní. Na přiklad ani Petr, ani nikdo z učedníků, neočekává že by Ježíš mohlo být vzkříšen
Luk 24:10-12 .
A nesmíme zapomenout že co nazýváme vzkříšením (egeiro) znamená „vstát (opět)“, „být vzbuzen“, což je velmi podstatně něco jiného než vstát z mrtvých, být mrtvolou, tedy zmrtvýchvstání Pavla.
Ve své opozici vůči Pavlovi, pane Jiří S, a nevím jak to jinak napsat, než
jak mi to připadá, jste ve svém výčtu nepavlovských epištol opomenul
evangelium Matoušovo. Těžko si myslet, že když Matouš píše o Kristových
slovech o zmrtvýchvstání, že by o tom neučil, nehlásal ho, a vůbec nevím,
proč by to zmiňoval. O janovských listech, evangeliu nebo zjevení, jsem četl
Váš úsudek, nebudu se k tomu nyní vyjadřovat. Avšak, co učil Ježíš, máme
také zprostředkované, a tedy podle Vaší kritiky pak vlastně ani nevíme, co
Ježíš vůbec učil a hlásal, protože se asi podle Vás nedá věřit těm, kdo o
něm psali, stejně jako Pavlovi, že co psal v
1.Kor 15 o apoštolech, že od
nich převzal, a že oni také tomu uvěřili a také to hlásají, je pravdou.
Ani v
Mat 16:21, který je nám zachován v řečtině Ježíš nemluví o zmrtvýchvstání ale také o „egeiro“, jistě že to řekl v hebrejštině (aramejštině), jde nejspíš o překlad hebrejského jaqac což znamená vzbudit. Pavel v
1Kor 15 že nějaké učení, evangelium, převzal od ostatních apoštolů, všude zdůrazňuje že jeho evangelium má přímo od Ježíše. Do verše
1Kor 15:1-11, tedy až po “Toto kážeme - jak já, tak oni - a tomuto jste uvěřili.”, se od apoštolů nijak neliší protože používá jen slovo “vzkříšení”. Prosté Ježíš byl vzkříšen podle Písem, žádné “vzkříšen z mrtvých”. Od verše
1Kor 15:12 nn. a přidává už svůj argument proti ostatním, že tedy když Ježíš byl vzkříšen (tady už “z mrtvých”) jak mu může někdo popírat “zmrtvýchvstání”, tedy argumentuje z učením – tvrzením těch ostatních. To plně potvrzuje verš
1Kor 15:32 že o jeho učení o zmrtvýchvstání už musel bojovat s těmi “šelmami” v Efezu.
Ve svých úvahách, pane Jiří S, zacházíte hodně daleko, podle mého.
Chápu Váš závěr, Bůh má pro každého z nás jiný úkol a vodí nás jinými cestami. Pro mne má asi ty riskantnější :-) …………………… Jirka S