Petr Šíma napsal(a):
Bratře Wrano, (a pane Jiří S),
Jestli je důležité, proč to Pavel říká, pane Jiří S., pak byste se měl
zamyslet z kontextu Písma a nenaznačovat, že Pavel to řekl proto, že by snad
chtěl obhajovat „křest za mrtvé“. Vaše spekulace jsou
neoprávněné a vkládáte si mezi řádky své domněnky.
A nakonec k
2Pt 3,15-16 (9-18!). Jistě čtete, jako já, že Petrovi byl Pavel
milým bratrem, a nejenom jemu, protože psal „náš“. Když tedy
píšete, že ve svých epištolách ostatní apoštolů, na rozdíl od Pavla,
vyzývali věřící k trpělivosti, jistě jste neopominul to, co píše Petr
ohledně Pavla v
2Pt3,15 a že o těch věcech psal Pavel i ve všech svých
epištolách. A ač apoštol Petr psal, že některým těm věcem je nesnadné
porozumět, asi tomu Petr nakonec dobře rozuměl, když napsal, že je neučení a
neutvrzení natahují, stejně jako i jiná Písma, a to k vlastnímu zatracení.
Dále Petr varoval věřící, aby se ostříhali a nebyli bludem těchto
„nešlechetných“ svedeni a nebyli zvikláni.
Takže, pane Jiří S, máte tady obhajobu Petrovu jemu milého bratra Pavla.
Vaše závěry o Pavlovi se neshodují se závěry apoštola Petra.
Věnuji se jenom té části Vašeho příspěvku která se týká mne. Je mi líto, ale zůstávám na tom co jsem ke křtu za mrtvé v Pavlově listu už řekl, tedy k jakému (fakultativnímu) názoru jsem po svém poctivém srovnání toho co Pavel říká dospěl. Máte jinou metodu, máte jiný názor.
Také ve vztahu Petra k Pavlovi a vice versa jsem si z textů Nového zákona udělal naprosto jiný názor než je ten Váš. Neobejdeme se ale bez velmi stručného časového zařazení jak se jejich vztah vyvíjel, tedy z textu Skutků.
Pavel se po svém obrácení v Damašku, setkání s Ježíšem, snaží za pomoci Barnabáše seznámit s Petrem kterého mu doporučil Ježíš. Ať už je pověření Petra u Cesareje vedením Ježíšova společenství dodatečnou vsuvkou či není, máme v evangeliích dostatek dalších míst kde mu Ježíš říká „v mém království“ nebo Petr „v tvém království“. Jenomže po krizi v jeruzalémském sboru vyvolanou Helenisty, smrti Štěpána, a jejich následné rozehnání je Petrova pozice jiná. Hlavou sboru se stává Jakub bratr Páně (příčina je na samostatné téma), Petr je pouze z jedním z apoštolů. Petr a Jan odejdou k vyhnanci Filipovi, ale Petr se po nějaké době vrátí do Jeruzaléma a podrobí se autoritě Jakuba. V této nové situaci a pozici jej vyhledá Pavel
Gal 1:17-22 a je Petrovou proměnou zklamán, už nikdy pro Petra nemá dobrého slova
Gal 2:11-13 a nikdy s Petrem nespolupracoval. Nakonec Pavel, heretik v očích Jakuba a Velerady, využil svého římského občanství a pod jeho ochranou odešel do Říma kde založil svůj vlastní sbor neovlivněný ostatními apoštoly.
Do Říma se odebral i Petr ale Pavel ani v Římě s ním nespolupracuje, neuznává jeho apoštolství. Petr by se rád v Římě s Pavlem usmířil
2Petr 3:15-16, ale Pavel tuto vstřícnou nabídku nepřijal. zmiňuje Petra jen negativně v raných listech Gal a 1Kor. V listu Římanům (cca.57-8) se o Petrovi vůbec nezmiňuje. Pavel považoval Petra za svého rivala už jen proto že všichni jeho bývalí spolupracovníci, kteří se od Pavla (tj. jeho učení a praktik) odvrátili se vrátili k Petrovi a Jakubovi (Jan Marek, Barnabáš, Sílas atp.) Jan Marek je v Římě spolupracovníkem Petra a v funguje pravděpodobně jako prostředník mezi Petrem a Pavlem, srvn.
Kol 4:10 ;
Filem 1:24 (61-63) s
1Petr 5:12-13 (Silvanus - Sílas v minulosti Pavlův průvodce) . Po Petrově smrti se Pavel obrací s prosbou o pomoc na Marka
2Tim 4:11 , důvod a reakce Jana Marka není uveden.
Ano Petr by byl rád po smrti Jakuba milým bratrem Pavlovi ale z Pavlovy strany už bylo příliš pozdě.