Kazatel ČCE Jaroslav Pechar napsal(a):
Předně: tolerance čehokoliv VNĚ nijak nesouvisí s vztahem čehokoliv UVNITŘ
ČCE. Proto je nutno jakoukoliv "věročnou inovaci" posuzovat
samostatně - podel Písma a jistě i s přihlédnutím k církevní tradici. Vývoj
je nesporný - kupříkaldu "ordály" tvořily přirozenou součást
církevně právní praxe, ale protože církev naznala jejich bezbožnost, zavrhla
je. Je možno otevřít diskusi, jestli lití kupříkladu souboj na kordy je
přiměřený způsob rozhodnutí, kdo z kandidátů církevní služby má být farářem
toho kterého sboru.
Domnívám se, že váš příklad ordálů není úplně přesný, neboť tlak na opuštění ordálů přicházel i od světské moci. Je známo, že silně se proti ordálům stavěl např. Karel IV., takže si myslím, že tato kontroverzní záležitost nebyla jenom věcí církve. Zajímala by spíše míra sebereflexe církve, jak se dnes dívá na fakt, že víra postavená na dogmatech, je v mnoha případech kontraproduktivní, neboť současný člověk hledá svoji víru svobodně a není ochoten ani povinen, jako tomu bylo v minulosti, svůj duchovní život spojovat s jakoukoli náboženskou organizací.