Barmenské teze
Vyznání a základní texty > Barmenské teze
Notice: Undefined index: footnotenr in
/var/www/evangnet-include-beta/wikisynlib.inc on line
596
Notice: Undefined index: footnotehdr in
/var/www/evangnet-include-beta/wikisynlib.inc on line
868
1. Ježíš Kristus praví: „
Já jsem ta cesta i pravda i život, nikdo nepřichází k otci, než skrze mne“ (
J 14,6)
„
Amen, amen, pravím vám: Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale přelézá ohradu, je zloděj a lupič. Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude zachráněn, bude vcházet i vycházet a nalezne pastvu.“ (
J 10,1.9)
Ježíš Kristus, jak je dosvědčeno v Písmu, je Božím slovem, kterému máme naslouchat a jemuž máme v životě i v umírání být poslušní.
Odmítáme falešné učení, dle kterého by církev měla za zdroj svého zvěstování uznat krom tohoto jednoho Slova Božího i jiné události a mocnosti, postavy a pravdy, než je Boží zjevení.
2. „
Vy však jste z Boží moci v Kristu Ježíši; on se nám stal moudrostí od Boha, spravedlností, posvěcením a vykoupením.“ (
1K 1,30)
Tak, jako je Ježíš Kristus Božím zaslíbením odpuštění všech našich hříchů, stejně tak a se stejnou naléhavostí je i silným Božím nárokem na náš celý život, skrze něj se nám děje radostné osvobození z bezbožných pout tohoto světa ke svobodné a vděčné službě Jeho stvoření.
Odmítáme falešné učení, dle kterého existují oblasti našeho života, ve kterých bychom nepatřili Ježíši Kristu, ale jiným pánům; oblasti, ve kterých bychom nebyli závislí na jeho ospravedlnění a spáse.
3. „
Buďme pravdiví v lásce, ať ve všem dorůstáme v Krista. On je hlava, z něho roste celé tělo.“ (
Ef 4,15-16a)
Křesťanská Církev je společenstvím bratří, ve které Ježíš Kristus ve slovu a svátosti skrze Ducha svatého přítomně jedná jako Pán. Svou vírou i poslušností, svým zvěstováním, jakož i svými řády má [církev] ve světě hříchu jakožto církev omilostněných hříšníků dokazovat, že je jen Jeho vlastnictvím, jen z jeho utěšení a napomenutí, v očekávání jeho příchodu žije a chce žít.
Odmítáme falešné učení, dle kterého může církev přenechat formování své zvěsti a svých řádů vlastní svévoli, či střídání právě vládnoucích světonázorových a politických přesvědčení.
4. „
Ale Ježíš si je zavolal a řekl: Víte, že vládcové panují nad národy a velicí je utlačují.
Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem“ (
Mt 28,25-26)
Rozličné církevní funkce nezakládají nijak vládu jedněch nad druhými, ale [znamenají] vykonávat služby svěřené a přikázané celému sboru.
Odmítáme falešné učení, dle kterého by církev mohla a směla ustanovit, či si nechat dosadit mimo tuto službu, nějaké zvláští, vladařskými kompetencemi obdařené vůdce.
5. „
Boha se bojte, krále ctěte.“ (
1Pt 2,17)
Písmo nám říká, že stát má dle božího poslání za úkol, aby se v ještě nevykoupeném světě, ve kterém se církev nachází, dle měřítek lidského poznání a dle lidských možností, hrozbou i užitím moci zasazoval za právo a mír. Církev s vděčností a v bázni Boží uznává dobrotu tohoto jeho poslání. Připomíná Boží království, Boží přikázání i Jeho spravedlnost a tím i zodpovědnost vládnoucích a ovládaných. Důvěřuje a je poslušna síle Slova, skrze něž Bůh činí všechny věci.
Odmítáme falešné učení, dle kterého by stát měl a mohl, nad rámec svého zvláštního poslání, být jediným a totálním určením lidského života a určoval by tedy i církev. Odmítáme falešné učení, dle kterého by si církev měla a mohla, nad své zvláštnímu poslání, přivlastnit státnický charakter, státnické úkoly a státnické pocty, čímž by se sama stala orgánem státu.
6. „
A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku.“ (
Mt 28,20)
„
Ale Boží slovo není spoutáno.“ (
2Tm 2,9)
Poslání cíkrve, na němž je založena její svoboda, spočívá v tom, předávat jako zástupci Kristovi a tedy ve službě jeho vlastního Slova a díla, skrze kázání a svátosti, zvěst o svobodné Boží milosti všemu lidu1).
Odmítáme falšné učení, dle kterého by církev mohla v lidské samovolné panovačnosti postavit Slovo a dílo Páně do služby jakýchkoliv svévolně zvolených přání, cílů a plánů.
Odkazy
1) Orig.: Volk