PT> Jestli někdo přijde s jiným „mythem“, který vyjadřuje stejné základní „kérygma“, tak pořád je a zůstává křesťanem.
MG> V tomto má určitou výhodu římskokatolická církev, pro kterou se Boží sebeobětování trvale děje na věčnosti a sám obětní úkon se zpřítomňuje každým konáním Mše svaté; protože se Kristus prostřednictvím svého mystického těla (= církve) stále obětuje, nemusí mít ten "historický detail" až tak absolutní prioritu.
My jako evangelíci ovšem trváme na tom, že se Ježíšova oběť uskutečnila jednou provždy a pokud z ní Eucharistie něco zpřítomňuje, tak nikoliv obětní úkon sám, ale to co bylo obětováno (Kristovo tělo a krev) a to co z této oběti pramení (odpuštění hříchů). Tím jsme (alespoň v této otázce) bytostně závislí na historicitě Ježíšova příběhu. Pokud ji popíráme, je každé naše slavení večeře Páně pokrytectvím - buď bychom ji museli interpretovat jako
ŘKC (= jako oběť, která se děje stále), nebo bychom ji neměli slavit vůbec. Samozřejmě je tu ještě "happeningové" pojetí VP jako inklusivistické stolování mýtického "Ježíše" s vyloučenými sociálními skupinami, k tomu ovšem nemusíme číst žádná slova ustanovení, v této souvislosti by se jednalo již o nesmysl.
A ještě jedna osobní myšlenka. To co jsi zde, Petře, předložil mne čím dál tím více utvrzuje v myšlence, zda mohou hlasatelé těchto názorů a lidé, kteří věří tomu, čemu věřím já, koexistovat v jednom společenství. Tím netvrdím co je dobře nebo špatně,
ČCE má našlápnuto být moderní PC-ed, inclusive community bez zbytečných předsudků, vždyť i odpírání Večeře Páně nepokřtěným je údajně trestuhodná diskriminace - tak proč jí to kazit, že… Já ale, sám za sebe, nemohu než říci:
"Věřím v Ježíše Krista,
jednorozeného Syna Božího,
který se zrodil z Otce přede všemi věky:
Bůh z Boha, Světlo ze Světla, Pravý Bůh z Pravého Boha,
zrozený, nestvořený, stejné podstaty s Otcem,
skrze něhož všechno je stvořeno.
On pro nás lidi a pro naši spásu
sestoupil z nebe,
skrze Ducha svatého se vtělil z Marie Panny
a stal se člověkem.
Byl za nás ukřižován, za dnů Pontia Piláta,
byl umučen a pohřben.
A třetího dne vstal z mrtvých podle Písma.
Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce.
A znovu přijde, ve slávě, soudit živé i mrtvé
a jeho království bude bez konce."
Zde stojím a nemohu jinak, Bůh mi pomáhej… ;-)