Jákobe, ten
J 1,9 se týká Krista, který sestoupil na zem, aby dal světlo, a tím světlem je On sám. Když to přečtete hned od prvního verše, třeba po 14., nebo dále, tak tam je to popsané, že se jedná o druhou Osobu Boha, zvanou zde Slovo, tato se vtělila do osoby člověka a přebývala zde na zemi mezi lidmi. Takto ten text chápe církev od počátku, mě to též dává tento smysl, když to čtu. Tedy tím světlem je sám Kristus a bez Krista není možné žádné křesťanství. Pokud jste přijal TOHOTO Krista do srdce, stal jste se křesťanem, bez ohledu na formální registraci v nějaké církvi. Další souvislosti v Písmu a Tradici první církve pak mohou oddůvodňovat ty další věci, jako že je vhodné patřit do církve i formálně. Pokud ale někdo následuje definici Krista třeba od zmíněného Mohameda, gnostiků či svědků Jehovových, tak tam je odlišné pojetí Krista - islám=kristus prorok, svědkové J.=Kristus anděl disponující vládou, Vaše pojetí, zda vám rozumím, chápe Krista po Masarykovsku jako velkého učitele mravů, filosofa a snad významného proroka. Nicméně žádný z těchto směrů není křesťanstvím, protože neodpovídá prvocírkevní definici Krista. I tak ale můžete milovat Boha a mít s Ním vztah, ale křesťanství to není, je to islám nebo svědkojehovismus nebo gnosticismus atd.