Tomáš Lachtan napsal(a):
Neřeknu zde nic nového když uvedu, že po druhé světové válce byly v Egyptě
nalezeny významné staré písemné památky vrhající zcela nový pohled na rané
křesťanství. Tento fakt ale tradiční fundamentální církve jako jsou
ŘKC a
ČCE neberou vůbec na vědomí.
Jasně a proto tým lidí na Evangelické fakultě v Praze už několik let pracuje
na vydání překladu těchto textů. Viz
tady,
tady a
tady. (A to nemluvím o edici starozákonních i novozákonních apokryfů, které už předtím vyšly u stejného nakladatelství)
Tyto spisy totiž ukazují jak bylo rané
křesťanství různorodé, jak mělo různé proudy s odlišným chápáním
nejdůležitějších atributů nového náboženství.
To přece nikdo nepopírá. Navíc křesťanství bylo různorodé i později a je až dodnes.
To se ovšem nehodilo do krámu nejsilnějšímu proudu, a tak arcibiskup alexandrijský nařídil všechny
nežádoucí spisy zničit, jako Koniáš. Ustanovil 27 knih přijatelných - dnešní
Nový Zákon. Takže v zastoupení Pána Boha nařídil všem budoucím křesťanům v
co a jak mají věřit.
Tak to už je vyloženě blábol a doporučoval bych, abyste si nejdřív nastudoval nějakou, alespoň základní literaturu (plácnu např. Říčanovy „Dvanáct století církevních dějin“, Patrologii od Lorenza Dattrina - česky 1997, Harnackovy dějiny dogmatu, nebo pokud budete mít opravdu hodně času, pak čtyřdílnou anglickou Patrologii od Quastena).
Žádný jeden zlý arcibiskup se nekonal, ano existoval proces "dogmatizace", kdy postupně na různých synodách církev definovala své učení, ale určitě to byl proces postupný a měl svoje historické důvody.