Jirko, naprosto ne. Nemyslím, že "apoštol připouští zástupný
křest". Abych vám tedy uvedl příklad uvažování nad pragmatikou: Ježíš
vypráví podobenství o nepoctivém správci (
L 16,1-13). Dokonce toho správce
jaksi chválí. A církev už musí celá staletí přemýšlet: proč si vzal Ježíš za
příklad takového člověka? Znamená to, že "připouští" nepoctivé
jednání? Nijak ho nekritizuje. Co tady znamená vaše, že máme jednat
"biblicky"? Někdo by z toho vyčetl, že Ježíš radí, abych byli
světsky vypočítaví. Až dobrá exegeze vyčte, že pragma textu je jediné a
velmi úzké. Buďte prozíraví, ale jako synové světla, ne jako synové světa. -
Jsem přesvědčen, že takto Pavel pojímá ty, kdo se křtí za mrtvé: podívejte
se na ně jak moc se upínají k naději vzkříšení. A vůbec tím není řečeno,
jestli on křest za mrtvé "připouští".