Nevyvraci, nezpochybňuje, to s vámi souhlasím. To však neznamená, že
schvaluje. Jeho záměr je zde prostě jiný. Je to otázka pragmatiky biblického
textu. Uvědomuji si, že tady chci po vás příliš
ano, hlavní myšlenka je jiná. Podobně, jako když Kristus uvádí, že "nelze vymýtat démony ve jménu Belzebuba" a uvádí, že démony vymýtají i žáci farizeů (nebo zákoníků?)
Smysl textu je jiný, ale my díky němu víme, že vymýtání démonů nebylo nic tak úplně nového. Stejně tak apoštol připouští zástupný křest a dokonce jím dokazuje budoucí vzkříšení.
Vy se snažíte zdůraznit kontroverzi takového jednání, což vyplývá z celkového důrazu na osobní přijetí a vyznání se kterým se jinak velmi ztotožňuji. Je to spíše evangelikální a velmi správné pojetí, kdy
je zásadní osobní rozhodnutí křtěnce. Tohle mi připadá jako kontrast, kdy "můžeme zkoušet udělat maximum" a Pán Bůh se rozhodne, jestli to bylo "prohlášení za čisté" z autority Církve, nebo už je to za hranicí naší kompetence. Tohle je dobrý článek v časopisu
CB, zřejmě s ním souhlasíte:
https://brana.cb.cz/?/clanek?id=84&nazev=krest-za-mrtve