To Pavel Duchan:
ad. "pomodlit se desátek" - jo ták! tady jde o růženec! už to konečně chápu. :)
Asi jsem se špatně vyjádřil. Nemyslím si, že by slova Josefa Ratzingera o "lidové zbožnosti", která pronesl k účastníkům plenárního zasedání Papežské komise pro Latinskou Ameriku, byla v rozporu s evangeliem, tak jak on je chápe v duchu římskokatolické tradice.
Nicméně si myslím (jako protestant), že lidová katolická zbožnost (a nejen ta latinskoamerická!) JE v rozporu s Evangeliem. Chápu to tak, že katolická teologie je v obecné rovině biblická. Vždyť i já a studuji na katolické škole a naprosto bez komplikací komunikuji s moravskými katolickými teology. A využívám studijní materiály, které nám poskytují. Také úspěšně používám Slovník biblické teologie od Xaviera Léon - Dufoura (což je franc. kat. teolog).
Oproti lidové zbožnosti má teologie jednu velmi podstatnou odlišnost. Teologie - aby byla vůbec teologií! - musí být kristocentrická. Víra, láska i naděje (aby byla vůbec biblickou) musí být také kristocentrická. Bohužel musím konstatovat, že "lidová katolická zbožnost" NENÍ kristocentrická. A proto tato tzv. lidová zbožnost není spásonosná. Je to pohříchu jen prázdné skutkaření, které má utišit špatné svědomí. Kdybych to vzal jako psychoterapeut, tak to lze pochopit. Jde přece o klidné svědomí, o klid v duši klienta - tedy vlastně o lidské blaho. Avšak - smyslem Evangelia NENÍ obecné blaho člověka, nýbrž spása hříšného člověka v Kristu. Viz. Pavlovo poučení
Římanům 10:9.
Toť mé vyvětlení…