Zapřisáhl jsem se, že nebudu odpovídat, nechám ale za sebe odpovědět jiné:
Kříž:
"Já však se zanic nechci chlubit ničím,
leč křížem našeho Pána Ježíše Krista,
jímž je pro mne svět ukřižován a já pro svět."
(apoštol Pavel v listu
Galatským 6:14)
Svatí:
"Protož u nás mnozí starodávní obyčejové dodnes se zachovávají, pokud možné jest: postové někteří a svátkové a jitřně, nešpory, neděle a slavnosti výroční Kristova vtělení, narození, umučení, vzkříšení etc., též památky některých svatých, zvláště o nichž v zákoně Páně zmínka. A to vše pro slovo a poctu Boží."
(Bratrské vyznání 15,6)
O ctění svatých (naše církev) učí, že památka svatých se může připomínati, abychom následovali jejich víry a dobrých skutků každý podle svého povolání … Písmo však neučí vzývati svaté nebo žádati od svatých pomoci, neboť nám staví před oči jediného Krista jako prostředníka, smírce, velekněze a přímluvce.
(Augsburské vyznání 21)
Marie:
"Pán náš Ježíš Kristus ráčil své lidské přirození v životě blahoslavené panny Marie působením Ducha svatého přijíti"
(České vyznání)
"Nade všecko pak o Panně Marii věříme a vyznáváme, že byla dcerka z rodu královského, v tom nade všecky lidi blahoslavená, že aby matkou Syna Božího, přirození naše přijímajícího, byla, k tomu od Boha Otce vyvolena, oddělena požehnána, Duchem pak svatým mimo jiné naplněna a posvěcena byla, Panna čistá před porodem, při porodu i po porodu, krví Syna svého nejmilejšího … pokropena a posvěcena a mocí Ducha svatého všelikou svatostí a milostí naplněna byla. Protož i památky její k chvále slávy milosti Boží slavíme, písničky pobožné o ní skládáme a zpíváme, z těch velikých věcí, kteréž Bůh při ní pro spasení naše učiniti ráčil, radujíce se. A tak ji se všechněmi křesťanskými národy blahoslavíce a v životě jejím svatém ji podle možnosti věrně následovati a rozkaz její (
J 2:5) skutečně zachovávati se snažíce, věčně s ní v nebi býti žádáme, vše podle Písem svatých."
(Bratrské vyznání, čl. 17)
V utrakvisticko-lutherských rorátech se zpívá: "Marie Panny čisté v ctnostech následujme, v víře, v lásce, v pokoře ustavičně stůjme."
A nakonec ještě link na "Artikuly křesťanské", na kterých se r. 1524 shodli utrakvisté s lutherány:
Myslím, že i když je nám tento výraz víry bližší, nemusíme chodit do ř. k. církve - vše máme v Písmu i v české reformaci. Nebo snad reformace staletí tápala? :-)