Dobrý večer, sice trochu mimo rok, ale třeba někdy bude ještě aktuální. Takže jak je to s e-fakturou a vůbec s originálem faktur. Většina účetních si plete v zákoně o účetnictví, kdy se z dokladu stává daňový a účetní doklad. Takže je to když je doklad opatřen podpisem - schválil a zaúčtoval. Tj. můžete mít ve své podstatě jakýkoliv doklad, ale musíte ručit za obsah a správné zaúčtování. To je, že dodavatel nemusí vůbec fakturu opatřit svým razítkem a podpisem. Jednoduché - zkuste se podívat na fakturu za telefon, plyn, elektřinu - všichni věří, že je to od nich jen proto, že je na hlavičkovém papíře, ale viděl tam někdo někdy podpis a razítko? Vážně jsou dnes ještě lidé, kteří si myslí, že někdo v účtáně sedí a razítkuje a podepisuje tisíce faktur? Takže e-faktura se vytiskne a pokud je schválen obsah, náležitosti (opakuji: do kterých nepatří podpis a razítko dodavatele) podepíše ji pracovník, který odsouhlasí obsah, účtárna zaúčtuje a podepíše, je to doklad - daňový doklad. Jediná rada, příště si nechte vyjádření dát písemně, že se nemůže proplatit e-faktura. A pak můžete vymáhat i případnou škodu. A kdyby se nepovedlo, tak alespoň máte v ruce papír, kde máte napsáno, že ten kdo to napsal, neví co píše a měl by si přečíst zákon o účetnictví a zákon o DPH.
viz: Závazné náležitosti účetního dokladu vymezuje § 11 zákona o účetnictví - účetní doklady jsou průkazné účtní záznamy, které musí obsahovat
Závazné náležitosti daňového dokladu vymezuje § 12 zákona o dani z přidané hodnoty