Nedospělý způsob, jakým faráři i laikové Církve českobratrské evangelické
ještě v roce 2021 vedou (či vytěsňují) diskuzi o historické podmíněnosti
biblických textů, svědčí mj. o tom, že už pravděpodobně v akademickém
vzdělávání farářů, natož v jejich působení na sborech zůstává tato otázka ve
stínu naprosté nepromyšlenosti. Zjevně se tu nějak nezrale pracuje s
půdorysem evangelikálního fundamentalismu (celé Písmo je v nějakém smyslu
posvátné a ve vyšším smyslu inspirované). Pak z toho lezou takové zrůdnosti,
když farář z jednoho jihomoravského města z kazatelny povídá, že upalování
čarodějnic bylo z biblického hlediska zcela v pořádku (protože Leviticus a
Deuteronomium) a do značné míry lituje, že toto biblické počínání již dnes
možné není. A tak dopisové pojednání Pavlovo z roku 60 po Kristu, kde se
nachází judaizující úvaha o prokletosti gayů a leseb, protože prý odmítli
Hospodina, bývá i v roce 2021 vtahováno jako údajně v nějakém smyslu
zavazující odplivovat si nad LGBT i dnes. Protože tu straší ta nezvládnutá a
nerozvinutá myšlenka o vyšší inspirovanosti Písma vcelku. V
ČCE podle všeho
převládá pocit, že je nutno brát text Písma nekriticky vážně a moc do těchto
věcí nešťourat. Postoj intelektuálně ubohý a pro mimocírkevní text v
nejlepším případě úsměvný. Protože Boží inspirovanost CELKU biblického textu
nelze zároveň na žádné úrovni vykázat, nelze tu inspiraci popsat ani
zdůvodnit, jak do mnohohlasu biblického textu vůbec mohla zasahovat.