"Archeologické podklady pro to jsou docela nejasné." Nejsou zhola žádné.
"Ta slavnost je zřetelnou ozvěnou nějaké silné dějinné zkušenosti. Asi ne takové, jako je v Pentateuchu rozmáchle popisována. Ale něco se tam někde stalo. Dějiny tradice nám povědí, že to s velkou pravděpodobností není jen výmysl, legenda." Takovýchto slavností najdeme v náboženských systémech a folklórech spoustu a nemají žádnou historickou relevanci. V indiánských, orientálních, tichomořských podáních najdete tyto silné a ritualizované "existenciální zkušenosti". Ahistorické jsou samozřejmě i první kapitoly Genese, vypravování o praotcích, Metuzalém, Abrahám, ahistorickou postavou je téměř jistě i Davidův syn Šalomoun. Exodus zapadá do této legendotvorby a mýtotvorby. Mýtus ani rituál NEPOTŘEBUJE historický substrát, nikde v religiozitě.