To máte nějaké zkreslené informace, v komunistickém Československu snad ani
neexistoval nějaký případ nucené hospitalizace faráře na psychiatrii, a
pokud přece, byl by zcela výjimečný. Popsat podobné chování v kategoriích
psychologie a psychiatrie není nic komunistického, prosím pěkně, každý
psycholog vám lépe než já ukáže, v čem jsou zde při díle poruchy osobnosti,
manipulace, absence realistických vztahů ke světu a ke komunikaci s druhými,
taky zřejmě obrovský deficit ve schopnosti přiměřeně interpretovat biblický
(a jakýkoli jiný) text. Projevy věřících a zejména fanatiků představují
zcela legitimní téma výzkumu a analýzy i na zcela nekomunistickém Západě.
Nevím, co bych vám měl odpovědět k druhému. Nauka Ježíše Krista a také nauka
novozákonních svědků je pro mě silně zajímavá a přitažlivá, řeknu tedy
klidně, že věřím jim. Evangelia bych mýtem nenazval, prostě předkládají
dobovými prostředky stylizovanou určitou náboženskou a etickou doktrínu. To,
že považuji v souladu s historiky starověku a religionisty Skutky apoštolské
za takový groteskní lidový román, tomu přece nijak neodporuje. Je také dobře
vědět, jak tyto novozákonní, natož starozákonní texty vznikaly. Starému
zákonu historie a archeologie připisuje prakticky nulovou historickou
hodnotu, prakticky jen král David má z velkých postav Starého zákona něco
společného s historickou realitou, ale i ten byl spíš jen takovým lokálním
králíkem nebo králíčkem, Starý zákon jeho panovnické a dobyvatelské úspěchy
bohatýrsky zveličuje. O nějakých zázračných kouscích ve Starém zákonu
nemluvě, přijímat je znamená jenom podléhat nějaké skupinové loajalitě k
jejímu legendárnímu kódu. Na otázku jedné dámy, jestli se věci popisující ve
Starém zákonu někdy staly, odpověděl prvorepublikový starozákoník Slavomil
Daněk: "Nestaly, ale přesto je to všechno pravda!" Akorát mu
uniklo, Daňkovi, že de facto přesně takto lze definovat mýtus - vyprávění o
něčem, co se sice nestalo, ale je to v nějakém snad vyšším smyslu pravda.
Tohle je výsledek filtrování Písma "vědou". Oni přišli na tohle, tak to musíme uznat, abychom nebyli pozadu. Pak za dalších padesát let to někdo jiný dementuje, ale to už nám může být putna. Nevím nic
o tom, že by Kristus zval do takovéhoto pojetí. Je to tenký led, zalíbit se ale jen na chvilku. Církev měla vždy trochu vyšší poslání, než jen souznít se současnými či prvorepublikovými trendy.