Neřekl jsem, že "nereflektující úcta k biblickému kánonu je více než jeho kritické dotazování a rozkrývání." Řekl jsem, že taková období a takové teologie tady byly, a že v nich možná mnozí lidé našli zkušenost silnější než z kritického čtení Písma. - Ostatně i nás Pavel Filipi učil, že při promyšlení kázání máme s textem několik dní nejdříve jen tak chodit, a až pak si (případně) ověřit v komentářích, jestli jsou naše nápady správné.
Z každé teologie, pokud byla vlivná, mohly vyplynout zároveň nepříznivé až drastické historické důsledky. Jestli vás napadne opačný příklad, napište.
A jestli by šlo současníkovi vysvětlit, v čem je patristika užitečná dnes? Pane Bože, to je mi otázka! Velmi doporučuji začíst se do patristických textů. Pro leckoho to může být zážitek jako u studny osvěžující vody. Např., ale opravdu jen pro první příklad taková Augustinova vyznání. (Samozřejmě byste leccos napsal i proti Augustinovi.) Nebo je verze Misálu, nebo edice Lectio divina, kde u každého dne a biblického čtení je pasáž z patristiky. Jak živé a bohaté ty výklady jsou.