PŘÍRUČKA PRO KONFIRMAČNÍ
PŘÍPRAVU
Usnesení
č. 29 (b):
„Synod ukládá synodní radě, aby do 4. zasedání 31. synodu ČCE
shromáždila zkušenosti s prací s katechismy a podala o nich synodu
zprávu“.
Synodní rada
uložila Poradnímu odboru pro práci s dětmi, Poradnímu odboru teologickému a Celocírkevnímu
odboru mládeže, aby ve spolupráci shromáždily zkušenosti s prací s katechismy
a předložily SR zprávu na začátku roku 2006.
Synodní rada také požádala Katedru praktické teologie
ETF UK, aby navrhla jako téma pro seminář nebo diplomovou práci apod. srovnání
katechismů J. Grubera a P. Klineckého s ohledem na katechetické potřeby
práce ve sborech.
Oddělení výchovy a vzdělávání
ÚCK provedlo anketu, jejíž výsledky předkládáme synodu:
Dotazník o používání
katechismu Jiřího Grubera – vyhodnocení:
Dotazování
provedlo Oddělení výchovy a vzdělávání SR, termín odpovědí byl 14.10.2005
počet vyplněných dotazníků: 71
1. Při katechezi ve sboru používáme: odpovědělo:
71
a) katechismus Jiřího Grubera ..................................................................... 50
b) katechismus Pavla Klineckého ................................................................ 6
c) jiný ........................................................................................................... 31
(Smolík, Hájek, EK 88, Nohavica, Malý Lutherův,
Heidelberský, cizojazyčné materiály: slovenské, Evangelischer
Erwachsenkatechismus, Lebendige Konfirmandenarbeit, vlastní materiály)
d) žádný ........................................................................................................ 7
2.
Pro jakou
věkovou kategorii tyto katechismy používáte: odpovědělo:
56
|
Gruber |
Klinecký |
jiný |
< 13 let |
4 |
1 |
1 |
13 – 15 let |
29 |
5 |
19 |
16 – 18 let |
23 |
1 |
12 |
dospělí |
32 |
3 |
18 |
3. Při práci s katechismem Jiřího Grubera jsme
zaznamenali tyto přednosti:
nějakou přednost zaznamenalo: 53
odpovídajících
nejčastěji
uváděné přednosti: inspiruje
k rozhovoru a pobízí k přemýšlení, dobrá forma a metodika (pracovní
listy + výklady), přehlednost
další
uvedené přednosti: šíře témat,
pojednání o jiných církvích a náboženstvích, různé křesťanské tradice se
ozývají i v možných odpovědích (je na co navázat), aktuálnost,
srozumitelnost, bohatost na biblickou látku, otevřenost, vhodný pro dospělé;
tematicky výstižný
4. Za největší nedostatky v katechismu Jiřího Grubera
považujeme:
nějakou výtku mělo: 29
odpovídajících
vícekrát
se opakovalo: teologická
nejasnost, nepřesnost a nepodloženost; nejasná normativnost; pro děti do 15 let
(tedy konfirmandy) nevhodné (příliš rozvláčné, příliš mnoho materiálu,
intelektuální náročnost) – vhodné spíše pro starší; soubor odpovědí někdy
špatně veden (často chybí „trefa do černého“, některé odpovědi příliš absurdní,
dvojznačné či nepokrývají všechny přístupy); tradičnost a konzervativnost
jednotlivé
hlasy: přílišná liberálnost
(ne pro odpovídajícího faráře, ale pro některé členy sboru); nešťastná formulace některých otázek s ohledem na
pietisticky laděné části naší církve; málo konkrétní; výpovědi o jiných
křesťanských církvích a náboženstvích přinejmenším zavádějící; není to učení
církve, ale osobní názory; zaměřen jen na slovo a nauku; málo nabídnuto
z věroučné tradice; církevní hantýrka; předpokládá, že dítě zná Bibli
z náboženství a nedělní školy a dva roky absolvuje konfirmační přípravu;
množství frází tvářících se jako „správná odpověď“; ostudné srovnávání
katolické a evangelické tradice plné předsudků a trapností; rozdělení do 3
sešitů; i když se snaží zachycovat celé církevní spektrum, je to přece jen dílo
jednoho člověka, tedy zúžené (výhoda i nevýhoda); přílišná apologetičnost; malá
biblická zakotvenost (autor neužívá bibl. přístupy z posledních 20-30 let)
5. Pro další katechetickou práci bychom
vítali: odpovědělo:
62
a) používaný katechismus upravit .............................................................. 16
b) vytvořit konfirmační příručku
novou/alternativní .................................. 25
c) tímto tématem se dále nezabývat a každý
sbor
ať řeší otázku materiálů používaných při práci s konfirmandy sám ....... 15
d) jiný návrh
................................................................................................ 13
vytvořit databázi textů na internetu
(výměna osvědčených materiálů mezi vyučujícími), vyvěsit Gruberův katechismus
na webové stránky (po úpravě sporných témat); vydat jako interaktivní CD; vydat
Heidelberský katechismus; návrh osnov pro výuku náboženství; poohlédnout se
v jiných církvích; vytvořit katechismus nejen jako „konfirmační příručku“
(např. pro práci s nově pokřtěnými) – navázat přitom na práci JG; vytvořit
novou příručku stručnější (na způsob Zásad z roku 1968 či Smolíkovy
příručky); vytvořit novou příručku podrobnější; používat i jiná schémata než
otázka a odpověď – dát do nových materiálů více obrázků; vydat znovu Nohavicu;
zbavit se mánie konfirmačních příruček; bylo by dobré, kdyby bylo něco i pro
mladší a ne tak výrazně přemýšlivé s obrázky a různými pracovními listy;
Gruberův katechismus přizpůsobit dětem 13-15 let
6. Nejvíce postrádáme katechetickou příručku
pro: odpovědělo: 52
a) nejmladší děti ..........................................................................................
18
b) školou povinné děti .................................................................................
25
c) konfirmandy ............................................................................................. 19
d) mládež a dospělé
......................................................................................
17
7. Vaše poznámky a komentáře:
biblických katechetických příruček je dost, vytvořit i tematické
(2 hlasy), podpora vydávání dalších katechismů jako alternativ (3 hlasy); další
materiály jako obrázky, fotky, pracovní listy, CD atp.; vydat Gruberův
katechismus v elektronické podobě (kvůli úpravám); podpořit vydání nové
konfirmační příručky, která by vznikala z postupné práce více „katechetů“;
třeba více materiálů pro práci s lidmi ze světa; potřeba učebnice
náboženství pro vyučování ve školách; sestavit katechismus v pravém slova
smyslu (čemu církev věří – i když je to při naší rozmanitosti obtížné) –
obšírnější než Hájkův; sestavit katechismus ve smyslu „počtu z víry“ –
stručný, kvůli prezentaci věroučné orientace ČCE; katechismus a konfirmační příručka
není totéž – pracovat na konfirmační příručce (pak může Gruberův katechismus
zůstat tak, jak je); Gruberův katechismus se osvědčil na schůzkách mládeže a
střední generace; byly by dobré i konkrétní nápady pro interaktivní práci
s jednotlivými tématy (třeba jako další sešit; nejen intelektuálské
povídání);chybí dlouhodobá koncepční práce oddělení pro mládež a oddělení pro
výchovu a vzdělávání (např. v padesátých a šedesátých letech vycházely
pracovní listy pro setkání mládeže, kde nešlo o jednotvárný biblismus, ale
seznamovaly mladé lidi i s dějinami či kulturou); byly by dobré i jiné
materiály – např. stručné „medailony“ svědků víry (a nejenom z dávné
historie); spíše postrádáme materiály, které by inspirovaly a poučily o katechezi
dospělejší spolupracovníky
(Vyhodnocení dotazníku
provedla Olga Navrátilová, Praha 25.10.2005)
Oddělení
výchovy jednalo s Katedrou praktické teologie UK ETF a br. Ladislav Beneš
nám sdělil výsledek. Měli již několik, ba celou řadu seminářů na téma
katechismů, v posledním roce dva přímo k analýze Gruberova katechismu (o
Klineckého katechismu moc řeč nebyla, ale užívají jej rovněž), výsledky jsou však
velmi hubené. Proto zatím nebyly nikde publikovány. V semináři, který probíhá,
opět budou tento katechismus analyzovat, srovnávat atp. Ukládání témat písemných
prací je ještě složitější - mohou nabízet, nikoli nutit. Témata dle dohody se synodní
radou poctivě vypsali, nabízejí, ale výsledek je ještě hubenější.
Vyjádření poradních
odborů SR:
·
Celocírkevní
odbor mládeže (COM) se
s katechizmy podrobněji nezabýval.
·
PO pro práci s
dětmi má za to, na základě výsledků
ankety je zřejmé, že oba katechizmy, především Gruberův, se v církvi používají
vedle dosavadních katechizmů. PO doporučuje shromažďovat další materiály, které
se pro katechezi ve sborech používají, a zveřejnit je na www stránkách.
POD a
COM hledají, jak technicky (autorská práva) zajistit možnost překladů
konfirmačních příruček ze zahraničí.
·
PO teologický doporučil, aby se dotazník stal součástí synodních
materiálů a PO pro práci s dětmi shromažďoval další podněty z ekumény.
Sestavil: Pavel Kalus