Doplnění Agendy
o nové bohoslužebné pořádky a formuláře
Synodní rada předložila synodu následující bohoslužebné pořádky a formuláře,
které připravila Liturgická komise:
-
Pořad
ekumenické bohoslužby s připomínkou křtu
-
Bohoslužba
pověření kazatele ke službě Slova a svátostí a jeho ustanovení správcem sboru
(spojení ordinace a instalace)
-
Formulář
pověření pracovníků pro celocírkevní službu
-
Formulář
pověření pracovníků k práci v Diakonii či nemocnici
-
Formulář
pověření pracovníků v mimosborových službách
zachovávají
bohoslužebné schéma na základě pořádků Agendy ČCE. V některých případech
jde o celé bohoslužebné shromáždění, jindy (v případě ustanovení, instalace)
pouze o jednu část. Za důležitou součást považujeme vysvětlení
k jednotlivým formulářům. Některá se opakují, neboť předpokládáme, že
pořádky budou užívány jednotlivě, nikoli jako soubor. Z vysvětlení má být
patrný záměr služby a stavba liturgie, aby byla umožněna případná variabilita
při zachování základní struktury. Některé možné varianty jsou naznačeny, je
třeba vždy pečlivě zvážit konkrétní souvislost jednotlivé služby, biblického čtení
a modliteb. Terminologicky jsme se pokusili rozlišit pověření (ordinaci) jako
jednorázový akt, ustanovení (instalaci) pro službu konkrétnímu církevnímu
společenství a vyslání do služeb mimo toto společenství. Z věcných i
stylistických důvodů jsme toto rozlišení neuplatnili důsledně a mechanicky,
jako to nečiní ani stávající Agenda ČCE.
Většinou se jedná o formuláře, které budou v církvi
užívány spíše výjimečně. Předpokládáme proto obzvláště pečlivou přípravu a
úvahu ohledně koncelebrujících. Formuláře jsou
vytvořeny – jako příklad – pro pověření mužů. Celebranti nechť zváží, zda
budou užívat tykání nebo vykání. Při pověřovacích aktech (stejně jako při
bohoslužebných modlitbách) doporučujeme užívat liturgického „My“, které
zdůrazňuje celocírkevní charakter. Třebaže se u předložených formulářů jedná o
výsledek konsensu v rámci liturgické komise, nepovažovali jsme za nutné
stírat charakteristické rysy jednotlivých zpracovatelů.
(Zpracovala liturgická komise pověřená Synodní radou
ČCE 12. 2. 2002 na základě usnesení 1. zasedání
30. synodu ČCE.)
Usnesení synodu:
Synod schvaluje bohoslužebné pořady a formuláře předložené v tisku
č. 21 za řádné doplnění současné Agendy ČCE
Pořad ekumenické bohoslužby s připomínkou křtu
A.
Vysvětlení
Bohoslužba se koná na podzim (4. neděle
v září), z podnětu ERC. Předložený liturgický formulář je soustředěn k připomínce
křtu podle liturgie, kterou přijal český synod církví leuenberského
společenství. Křestní tématika ovšem v tomto případě zůstává bez vztahu k
období liturgického roku - z tohoto hlediska by bylo mnohem vhodnější uspořádat
tuto bohoslužbu například v souvislosti svatodušních svátků či trojiční
neděle.
Liturgický formulář je koncipován podle
obvyklé podoby bohoslužby slova, vlastní úkon připomínky křtu je zařazen v
bezprostřední návaznosti na kázání - stojí tak na místě vyznání víry, které v
něm ostatně má ústřední místo. Vzájemné uznání křtu, a tedy přihlášení se k
jednotě církve je možno vyjádřit také symbolicky. Základním vyjádřením tohoto
vzájemného uznání křesťanů může být pozdrav „Pokoj tobě, bratře/sestro“ doprovázený
podáním ruky, případně políbením, k čemuž liturg na
příslušném místě vyzve. Nebo je možno využít symboliku světla, která je se
křtem tradičně spojena, například takto: v úvodní části bohoslužby je na
oltáři (stole Páně) rozsvícena svíce (nejlépe paškál, pokud jej hostitelská
církev užívá), účastníci bohoslužby dostanou při vstupu do shromáždění každý
malou vlastní svíčku. Po obnově křestního závazku členové shromáždění postupně
jeden druhému svíčky rozsvítí - začne liturg: zapálí
si svíčku od hlavní svíce a tou pak rozžne svíčku někomu dalšímu ze
shromáždění, ten dále svému sousedu atd. Vyjádří se tím vzájemná sounáležitost
církve a motiv tradice víry - předávání svědectví. Rozsvěcení svíce sousedu je
možno také doprovodit pozdravem „pokoj tobě, bratře / sestro,“ shromáždění
může při tom zpívat společnou píseň, nebo může být předčítán vhodný text z
Písma (jak je tomu v předkládaném formuláři).
Při přípravách bohoslužby bude patrně
třeba pořad přizpůsobit místním podmínkám, zejména pokud se týká písní, obsahu
modliteb - zvláště přímluvné, či podoby symbolického úkonu, případně i čtení z
Písma (viz část C). V rámci příprav je také záhodno domluvit účel společné
sbírky (která může být nezanedbatelným znamením jednoty).
Na jednotlivých částech bohoslužby se
budou podílet zástupci zúčastněných církví, jak je při ekumenických
bohoslužbách obvyklé. Je vhodné, aby shromáždění předsedal duchovní hostitelské
církve (té, v jejíchž prostorách se bohoslužba koná), jemu přísluší zejména
vstupní pozdrav a závěrečné požehnání, kazatel by naopak měl být z hostujících.
Předpokládá
se, že účastníci bohoslužby budou mít k dispozici její psaný pořádek uvádějící
odpovědi shromáždění.
K obecnému poučení doporučujeme
Příručku pro ekumenické bohoslužby od Pavla Filipiho,
vydala Ekumenická rada církví v ČR 1991.
B.
Pořad bohoslužby
P: =
předsedající liturg
L: = liturg (kromě předsedajícího se počítá s více liturgy podle místní situace, kteří se o jednotlivé části
bohoslužby podělí)
S: = shromáždění
Vstupní
pozdrav
P: Milost našeho Pána Ježíše Krista, láska Boží a přítomnost
Ducha svatého buď se všemi námi.
S: Amen.
Společná
píseň
Úkon
kajícnosti
L: (poslyšme svědectví žalmisty:) 1. čtení z Písma:
Ž 106, 1-23.43-48
L: (modleme se:)
Hospodine, Bože věrný, ty jsi od počátku vedl a
opatroval svůj lid, navzdory jejich nevěrnosti a nestálosti jsi jim
dosvědčoval svou lásku. I my jsme to poznali. Ze všech národů sis shromáždil
církev, z temnot marnosti jsi každého z nás přivedl do podivuhodného světla
naděje, kterou jsi vzkříšením Kristovým otevřel. Dal jsi nám zakusit
osvobozující moc svého slitování, poznali jsme už také nebezpečí i nesmyslnost
sobectví a nenávisti.
Přesto i nyní před tebe předstupujeme se svými vinami.
Vyznáváme, že nejsme lepší než naši otcové, než ti, s nimiž ses trápil v
předešlých generacích. Dals nám Ducha svobody, ale
my si svobodu bereme za příležitost k prosazování sama sebe. Zahrnuješ nás
svými dary, ale my lhostejně míjíme příležitosti k jejich užití, jindy si je
usurpujeme jen pro sebe a povyšujeme se nad druhé, jako bychom je nebyli
dostali bez svých zásluh. Přijals nás za své syny a
dcery, my si však chceme sami vybírat, koho přijmeme za bratry a sestry. Dáváš
nám zvěstovat své odpuštění, ale my je činíme nevěrohodným před druhými i
sami před sebou svojí nesmířlivostí. Tys nás ve křtu učinil součástí svého
těla, my však jeho jednotu zastíráme a popíráme.
Kdo se k tomuto vyznání kajícně připojuješ
a sebe i své bratry a sestry odevzdáváš moci Božího slitování, vyznej to
slovy: Pane, smiluj se -
S: Pane, smiluj se
L: Kriste, smiluj se
S: Kriste, smiluj se
L: Pane, smiluj se
S: Pane, smiluj se
L: Pane, prosíme, nehleď na naše viny, ale
rozpomeň se na svého Syna Ježíše Krista, kterého jsi vydal pro naše
přestoupení a vzkřísil pro naše ospravedlnění.
S: Amen.
Společná
píseň (prosba o Ducha sv.)
2. čtení z Písma
(epištola:) Ř 8,1-11
(Krátká
společná píseň jako zpěv před evangeliem - aleluja)
3.
čtení z Písma (evangelium:): J 3,1-15
Kázání
Připomínka
křtu
Oslovení
L: Milé sestry a milí bratři v Kristu! Ve křtu
nám Bůh stvrdil svou odpouštějící milost. Přijal nás za své syny a dcery,
učinil nás údy Kristova těla. Kristovo vzkříšení nám učinil novým narozením k
živé naději. Svým Duchem svatým nás vybavil k novému životu. Ve křtu jsme
spojeni v jedno tělo, v jednu Kristovu církev, k poslušnosti a následování
jednoho Pána. Tak Pán daroval své církvi jednotu, k níž se - navzdory všemu, co
nás pro náš hřích rozděluje - hlásíme, když se hlásíme ke svému křtu.
Připomeňme si nyní společně a každý sám za sebe svůj křest, jeho zaslíbení i
jeho závazek.
Vyznání víry
L: Vyznejme nejprve svoji víru podle
apoštolského vyznání, které nás spojuje s křesťany přes hranice míst i věků:
Věříš v Boha?
S: Věřím v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele
nebe i země.
L: Věříš v Ježíše Krista, Božího Syna?
S: Věřím v Ježíše Krista, Syna jeho jediného,
Pána našeho, jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny, trpěl
pod Pontským Pilátem, byl ukřižován, umřel a byl pohřben, sestoupil do pekel,
třetího dne vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, sedí na pravici Boha Otce
všemohoucího, odkud přijde soudit živé i mrtvé.
L: Věříš v Ducha svatého?
S: Věřím v Ducha svatého, svatou církev
obecnou, společenství svatých, odpuštění hříchů, vzkříšení těla a život
věčný.
Amen.
[Poznámka: tento způsob
vyznání víry předpokládá, že bude shromáždění předem vysvětlen, případně že
shromáždění bude mít k dispozici psaný pořad bohoslužby. V případě nutnosti
lze tuto část koncipovat opačně: liturg přednese ve
formě otázky příslušnou část vyznání a shromáždění se připojí prostým „věřím.“]
Obnova křestního závazku
L: Jsme Kristovi povolaní. Tomuto povolání
máme dělat čest způsobem svého života. Své rozhodnutí a odhodlání dát se vírou
v Krista vést si nyní připomeňme a vyznejme je.
Byli jsme v Kristu povoláni ke svobodě,
abychom se už nemuseli dát ovládat svým sobectvím. Zříkáš se tedy znovu zla a
chceš i nadále zápasit se svody hříchu a spoléhat se při tom na Kristovo
vítězství?
S: Chci, s pomocí Ducha svatého.
L: Byli jsme povoláni na cestu Krista Ježíše.
Chceš ho tedy i dále následovat ve smíření, trpělivosti a službě, odpouštět
druhým tak jako Bůh v Kristu odpustil tobě, přemáhat zlé dobrým a spoléhat se
při tom na Kristovu spravedlnost?
S: Chci, s pomocí Ducha svatého.
L: Byli jsme povoláni do společenství Kristova
těla. Chceš vůči svým nejbližším bratřím a sestrám i vůči křesťanům jiných
církví usilovat o zachování jednoty Ducha ve svazku pokoje, a spoléhat se při
tom, že Kristova milost a sláva bude jednou zjevena všemu stvoření?
S: Chci, s pomocí Ducha svatého.
Symbolický úkon
[Od
svíce na oltáři či stole Páně rozsvítí předsedající svoji malou svíčku, tou
rozžne svíčku dalším liturgům a ti pak dále postupně
ve shromáždění.
Nahlas
je předčítáno z Písma: Ef 1,3-14 (možno číst i dále).
Může
se případně dít i v tichosti či s hudebním doprovodem, pak je vhodné při
předávání světla předat také pozdrav: „Pokoj tobě!“. K tomu je třeba shromáždění
vyzvat.]
Modlitba
L: Bože milostivý, přijmi, prosíme, toto naše
vyznání, ujmi se svým svatým Duchem našeho odhodlání, ve své věrnosti přemáhej
naši nedostatečnost a zachovej nás ve víře spolu se všemi, kdo ti patří, až
do onoho posledního času, kdy zjevíš své spasení. Tobě, Bože, spolu se Synem,
v jednotě Ducha svatého, buď sláva nyní i vždycky. Amen.
Sbírka
+ společná píseň
Oznámení
Přímluvná
modlitba
[Připravená
s ohledem na konkrétní situaci a potřeby času a místa, nejlépe litanická
(jednotlivé prosby mohou přednášet různí účastníci shromáždění, shromáždění
se připojuje společným zvoláním, např. „Prosíme tě, vyslyš nás!“ či „Pane,
smiluj se!“), zakončená modlitbou Páně
(Společná
píseň)
Požehnání
a propuštění
P: Sám pak Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a
zachová vašeho ducha, duši i tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pána
Ježíše Krista. Věrný je ten, který vás povolal on to také učiní.
Jděte v radosti, ve jménu Páně.
S: Amen.
C.
Alternativní čtení
Při výběru čtení je třeba dbát na
jejich vzájemnou souvislost. Za hlavní čtení (určující výběr ostatních) budiž
považováno to, které je základem kázání. Ve výše předloženém liturgickém
pořádku je starozákonní čtení (žalm) využito v úkonu kajícnosti, výběr jiného
starozákonního čtení by si patrně vyžádal změnu také v této části.
Alternativně
lze vybírat např. z následujících biblických oddílů.
Starý zákon:
Nu 11,10-17.24-29
Jl 3,1-5
Ž 98
Iz 44,21-26
Epištola:
Ga 3,26-29
Ef 2,1-10 (11-22)
Ef 4,1-6
1K 12,12-26
Ř 6,1-11
Ř 8,12-17
Evangelium:
Mt 3,1-6.13-17
J 15,1-11
Mt 28,16-20
(ordinace a instalace)
Ordinace
s instalací úzce souvisí, přesto je však záhodno oba úkony zřetelně odlišit.
Jejich spojení do jedněch bohoslužeb je ovšem legitimní. Ordinace ke službě
Slova a svátostí je zásadní, jednorázové a trvalé pověření ke službě, která má
v církvi odůvodněně klíčové místo. K charakteristikám této služby patří také
přinejmenším intencionální ekumenicita – její
platnost není omezena hranicemi jedné denominace (už vůbec ne nějaké její
části), je vykonávána jménem církve. Instalace je naproti tomu pověřením do
konkrétní služby, jejíž trvání obvykle není chápáno jako neomezené a jež je
vymezena určitým časem a prostorem, v němž má být konána. Ordinace je
ovšem předpokladem instalace – ke konkrétní službě jsou povoláváni ti, kdo k
ní byli odděleni a pověřeni celou církví; místní společenství uznává zásadní
souvislost služby, která se koná v něm, s toutéž službou jinde v církvi.
Ordinace sama je na druhé straně podmíněna povoláním ke konkrétní službě,
obecná a zásadní služba musí mít vždy konkrétní projev, ke službě v církvi
povolává její konkrétní společenství (místní obec). Proto spojení obojího do
jedné bohoslužby, která se koná v místě, kde má ordinand
sloužit, dává dobrý smysl. Ono potřebné odlišení dobře vyjádří rozdělení úkonů
mezi jednotlivé osoby: ordinaci zpravidla koná zástupce synodní rady,
instalaci senior.
Bohoslužba
tedy nutně musí být koncelebrovaná, ke slovu v ní
mají přijít: ordinující, instalující, ordinand,
místní společenství, které ordinanda povolává,
případně také to společenství, z něhož vyšel.
Podle
stávající agendy (viz Agenda I, 138) má ordinační bohoslužba tyto části: (a)
výklad obsahu pověření na základě Písma, (b) vyznání a závazek ordinanda, (c) závazek povolávající církve, (d) přímluvy a
vzkládání rukou, (e) promulgaci. Náš formulář v podstatě sleduje toto pořadí,
jen bod (c) zařazuje až před promulgaci. Instalace obsahuje v současné
agendě připomínku ordinačního slibu, vyznání instalovaného, závazek
shromáždění a promulgaci (viz Agenda I, 156-158). Sloučení navrhujeme provést
následovně: (1) výklad obsahu obojího povolání, (2) vyznání a závazek ordinanda, (3) přímluvy se vzkládáním rukou, (4) instalační
vyznání a závazek, (5) závazek sboru, (6) promulgace a potvrzení společenství
rukoudáním.
Úkon
vzkládání rukou vyjadřuje především dvojí (viz instrukce v Agendě I, 139):
jednak kontinuitu ordinované služby v církvi, proto se ho mají účastnit
přítomní ordinovaní (případně také z jiných křesťanských církví), jednak skutečnost,
že dary Ducha sv. jsou dávány celé církvi (nejen ordinovaným), proto by se ho
měli účastnit také zástupci povolávajícího (příp. vysílajícího) sboru - jeho
presbyteři, alespoň kurátor.
Pokud
jde o službu zvěstování v takovém shromáždění, domníváme se, že je dobré
přidržet se zásady, že hlavní kázání je jedno a že je při této příležitosti
svěřeno ordinandovi. Celý akt ordinace a instalace by
se měl konat před tímto kázáním, výklad, který aktu předchází, by měl být
zaměřen skutečně jen k připomenutí obsahu tohoto povolání a měl by být pokud
možno stručný. Přísluší ordinujícímu, ale případně jej může proslovit i instalující.
Nic v
zásadě nebrání tomu, aby tato bohoslužba byla bohoslužbou eucharistickou. Tak
jako celé bohoslužbě, i její eucharistické části by měl předsedat
ordinující, ale podílet na eucharistické liturgii by se měli také ordinand a instalující (viz instrukce pro koncelebraci v Agendě I, 17). V koinonické
části bohoslužby (ohlášky) je místo na pozdravy.
Z ohledem na koncelebraci je
třeba celou bohoslužbu řádně připravit (včetně stanovení, kdo bude vyzván k
pozdravu), nejlépe pod vedením ordinujícího.
(K
jednotlivým částem viz Agenda I, oddíl IV.)
Pozdrav
(ordinující)
Vstupní píseň
Vstupní modlitba
1. čtení Písma
(zvolené s ohledem na casus)
Promluva ordinujícího
Vyznání ordinovaného (ordinační slib - viz Agenda I, 142-144)
Vzkládání rukou
(s modlitbou ordinujícího)
Vyznání a závazek s ohledem na povolání do konkrétní
služby (vede instalující; viz Agenda
I, 158)
Závazek
(místní) církve (na výzvu instalujícího; Agenda I, 158; pokud by šlo o
vyslání k mimocírkevní službě, byl by zde namístě závazek vysílajícího církevního
sboru)
Promulgace
(prosloví ordinující)
Přijetí do společenství ordinovaných a společenství
sboru (rukoudáním s ostatními
ordinovanými a místním staršovstvem)
Přímluvná modlitba (je vhodné, aby ji pronesl některý z presbyterů; např. upravená
modlitba v Agendě I, 159)
Píseň
2. čtení Písma a kázání ordinovaného
(dále pokračuje obvyklý pořad bohoslužby)
Ustanovení ke službě kazatele s celocírkevní
působností
a kazatele se seniorátní působností
A.
Vysvětlení
Jde o ustanovení (instalaci) ordinovaných
pracovníků ke konkrétní celocírkevní službě, případně seniorátní: faráře
mládeže a studentského faráře. V případě misijního pracovníka církve jde o
vyslání. V prvém případě mohou být zástupci těch, kteří budou službu
v církvi přijímat, zastoupeni, ve druhém pochopitelně nikoli.
Církev
je společenství, kde z moci Ducha svatého Ježíš Kristus Slovem a
svátostmi jedná jako přítomný Pán. Toto Kristovo jednání se nevztahuje pouze
na zvěstování, ale také na vedení sboru a církve. Církev nedosvědčuje
skutečnost, že je Kristovým vlastnictvím, pouze svým poselstvím, ale také svými
pořádky. K dosvědčování evangelia v rozmanitých službách církvi
Kristově jsou pověřováni bratří a sestry, jejichž povolání není nic jiného
než služba, která je v zásadě svěřena každému sboru jako celku.
Proto se ustanovení k výkonu celocírkevní či
seniorátní služby v zásadě neliší od pověření ve sboru. Jde rovněž o službu
Slova a svátostí. Povolání se děje vždy k určité službě, i když jí nemusí
být pouze plnočasová služba kazatele místního sboru.
Ustanovení se děje
v bohoslužebném shromáždění buď konkrétního sboru či synodu. Nicméně účast
shromáždění je – stejně jako při ordinaci – konstitutivní: místně shromážděná
obec do jisté míry zastupuje církev obecnou. Vedle jejího svědectví ve
společném zpěvu je důležitá přímluvná modlitba, resp. vyslovený závazek
podpory, pomoci a modliteb do budoucnosti. Důraz klademe na účast zástupců
ostatních církví (místní) ekumeny.
Základními
prvky vlastního aktu ustanovení jsou:
1) výklad obsahu pověření na základě
Písma,
2) vyznání a závazek pověřované/ho,
3) závazek církve zastoupené účastníky
bohoslužebného shromáždění,
4) přímluvnými modlitbami se
vzkládáním rukou (nikoli pouze při ordinaci),
5) vyhlášení pověření (promulgace) a poslání.
Při
pověřovacích aktech užíváme liturgického „My“, které zdůrazňuje celocírkevní
charakter. Podtržen bude tento charakter spoluúčastí více koncelebrujících
(především při vlastním vzkládání rukou). Vzkládat ruce mohou pochopitelně i
neordinovaní (například předsednictvo synodu) a zástupci ekumenického společenství,
v případě mládeže zástupci příslušného poradního odboru.
Ustanovení
či vyslání by se dělo při bohoslužbách v rámci synodu (synod takovéto
pracovníky volí), v přímluvné (obecenstevní)
části. Nic však nebrání tomu, aby se konalo po prvním čtení. Kázání by
v každém případě mělo zohlednit tu kterou konkrétní službu, proto nabízíme
řadu biblických čtení. Rovněž předpokládáme, že tato služba bude předmětem
závěrečných přímluvných modliteb. S ohledem na předpokládanou možnost
účasti více koncelebrujících je bezpodmínečně nutná
předchozí společná příprava.
Formulář
je vypracován pro ustanovení muže. Při ustanovení ženy jej patřičně upravíme.
Můžeme užít formu tykání i vykání.
B.
Pořad bohoslužby
Milí
bratři a sestry, při těchto bohoslužbách bude uveden do služby faráře mládeže
/ studentského faráře / misijního pracovníka, bratr N.N. Rozpoznali jsme u
něho obdarování pro tuto službu, ke které jej synod jakožto shromáždění zástupců
ČCE / konvent, jakožto shromáždění zástupců XXX seniorátu ČCE podle svých řádů
povolává / vysílá.
(Poslyšme k tomu slovo Písma svatého:)
Čtení
Písma s výkladem
Dt 6,6.7.4.5 (může být i pořadí 4-7)
Mt 9,35-38
Mt 28,18-20 (vhodné především pro misijního pracovníka)
J 12,26
J 15,16
Sk 13,1-4 (vhodné především pro
misijního pracovníka)
Ř 12,4-8
1K 12,4-6
2K 5,17-20
Ef 4,1-6
Ef 4,11-13
Ko 3,16-17
1Pt 4,10.11a
Milý bratře, připomínáme ti tvůj
ordinační slib, který jsi učinil dne DD.MM.RRRR:
(stručné shrnutí ordinačního
slibu podle Agendy I, str.142n):
Vyznal
jsi, že
-
povolání ke
službě Slova a svátostí přijímáš od samotného Boha z Kristova pověření, v síle
Ducha svatého;
-
chceš se
podřizovat Božímu slovu;
-
evangelium Ježíše
Krista chceš veřejně kázat, potěšovat jím i napomínat;
-
vést k jeho
poznání i ty, kdo dosud nevěří;
-
svátostmi chceš
sloužit bratřím a sestrám a dosvědčovat tak plnost Kristovy milosti;
-
budeš spolu
s presbytery dbát, aby sbory byly místem, kde vládne důvěra a smíření;
-
budeš zachovávat
v tajnosti, co ti bylo důvěrně svěřeno;
-
chceš usilovat o
obnovení jednoty Kristova lidu;
-
budeš Pána Ježíše
Krista následovat svou službou i životem;
-
budeš přijímat i
napomenutí bratří a sester, aby evangelium nebylo zneváženo.
V povolací
listině je nyní služba bratra N.N. popsána těmito slovy:
(následuje stručný výčet
hlavních bodů, který charakterizuje danou službu; povolací
listinu není třeba předčítat celou)
Otázky pověřovanému
Milý bratře, odpověz před Bohem a v přítomnosti
tohoto shromáždění:
1) Přijímáš
povolání ke službě faráře mládeže / studentského faráře / misijního pracovníka
jako pověření od Boha? / Jestliže tomu tak je, odpověz: Ano
Odpověď: Ano.
2) Slibuješ před shromážděnou církví, že
budeš s Boží pomocí věrně a svědomitě konat povinnosti faráře mládeže /
studentského faráře / misijního pracovníka, jak tě k tomu zavazuje tvé
ordinační vyznání a povolací listina? / Jestliže tomu
tak je, odpověz: Ano.
Odpověď: Ano.
Milá církvi, povolali jste bratra N.N. za faráře
mládeže / studentského faráře / misijního pracovníka a vysíláte jej služby.
Slibujete, že budete mít tuto jeho službu v úctě, budete jej v tomto
díle podpírat a za něj se modlit? Jestliže tomu tak je, odpovězte: Ano.
Odpověď: Ano.
Přímluvná
modlitba se vzkládáním rukou
(Vedle
předsedajícího se mohou podle povahy služby účastnit například členové
předsednictva synodu, zástupci mládeže, fakulty atd. Pověřovaný poklekne.)
Pane
Ježíši Kriste, ty jsi nám přikázal dosvědčovat evangelium až do všech končin
země. Stavíš nás do služby smíření. Voláš nás k jednotě. Prosíme tě nyní
za tohoto bratra: žehnej mu bohatě dary svého svatého Ducha. Podpírej ho a veď
svojí mocnou rukou, aby skrze jeho svědectví bylo oslaveno tvé jméno uprostřed
tohoto světa. Dej, aby tak v jednotě Ducha a víry rostla tvoje církev,
dokud nepřijdeš. Amen.
Nebo:
Nebeský Otče, ze všech národů a míst povoláváš svoji církev a shromažďuješ
svůj lid, který vyznává jméno Ježíše Krista a nese jeho jméno. Prosíme tě za
tohoto bratra: Dej mu odvahu a trpělivost. Bohatě mu žehnej dary Ducha
svatého, aby jeho služba slovem i skutkem byla svědectvím o tvém vykoupení a
smíření světa. Amen.
Nebo:
Všemohoucí Bože, Pane všech lidí, tvoje láska nezná hranic a překonává všechna
rozdělení. Poslal jsi svého Syna Ježíše Krista, abys v jeho oběti a
vzkříšení usmířil všechny lidi a shromáždil je do svého království. Prosíme tě:
Bohatě obdař tohoto bratra mocí svého svatého Ducha, aby skrze jeho službu
rostlo v tomto světě porozumění, smíření a láska. Dej, aby tak rostla
tvoje církev jako místo milosrdenství a slitování, naděje a svobody, aby ti
v poslední den spolu s námi mnozí mohli vzdát chválu. Amen.
Promulgace a poslání
Milý
bratře, v poslušnosti poslání, které církev dostala od svého Pána, vysíláme
tě do služby faráře mládeže / studentského faráře / misijního pracovníka ve
jménu Boha Otce a Syna a Ducha svatého.
Pán
praví: Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil jsem vás,
abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo. Amen. (J 15,16a)
Alternativa:
Kristus
říká: „Jako mne poslal Otec, tak já posílám vás.“ Amen
(J 20,21)
Píseň
(například: 419, 420, 422, 425, 426, 432, 672, 674,
675, 678)
Vyslání (instalace) ordinovaného pracovníka
k činnosti v diakonii či nemocnici
A.
Vysvětlení
Ustanovení (vyslání) se děje ve
shromáždění sboru, seniorátu či synodu, který pracovníka vysílá.
Předpokládáme, že se bude jednat o zvláštní bohoslužebné shromáždění.
B.
Pořad bohoslužby
Pozdrav
Milost vám a pokoj od Boha, Otce našeho, a Pána Ježíše
Krista.
(Ř 1,7b)
Introit
A. Hlahol Hospodinu, celá země! Radostně služ Hospodinu!
Vstupte před jeho tvář s plesem! Vězte, Hospodin je Bůh, on nás učinil, a ne my
sami sebe, jsme jeho lid, ovce, které pase. (Ž 100,1-3)
B. Dobrořečit budu Hospodinu v každém čase, z úst mi bude
znít vždy jeho chvála. O Hospodinu mluv s chloubou, moje duše, ať to slyší
pokorní a radují se. (Ž 34,2n)
C. Chval, duše má, Hospodina! Utištěným dopomáhá k právu,
hladovým chléb dává. Hospodin osvobozuje vězně. Hospodin otvírá oči slepým,
Hospodin sehnuté napřimuje, Hospodin miluje spravedlivé. Hospodin ochraňuje
ty, kdo jsou bez domova, ujímá se sirotka i vdovy. (Ž 146,1.7-9a)
Píseň Pánu
všichni prozpěvujte (EZ 100)
A.
Chci
Pána slaviti (EZ 167)
B.
Chval,
má duše, Hospodina (EZ 146)
Modlitba
Hospodine, náš nebeský Otče, ty jsi věrný a stálý a
neopouštíš dílo, které jsi započal. Opětovně nám dáváš slyšet slovo evangelia,
probouzíš v lidských srdcích víru a získáváš nové a nové následovníky Ježíše
Krista. Vzdáváme ti za to chválu se vší tvou církví po celém světě. Děkujeme
také za Ducha svatého, za jeho dary a za jeho ovoce. Můžeme tě tak vyznávat
mezi lidmi nejrůznějšími způsoby.
Povoláváš nás k činorodému životu, ale mnohdy mezi námi
vidíš nerozhodnost, neochotu a vzdor. Hledíš do srdce každého člověka, a
proto před tebou nemůžeme nic zakrýt. Prosíme tě, odpusť nám. Vytrhni nás z netečnosti
a probouzej nás k životu.
Mluv k nám i v tento
den, kdy vysíláme svého bratra do služby těm, kdo ji potřebují. Osvěcuj nás
svým Duchem a požehnej nám. Amen.
Čtení Písma svatého
J
13,4-5.12-17
Lv 19,9-15
Dt 14,28n
Př 14,21n.29nn
Jr 7,3-7
Dovětek po čtení Písma:
Hospodin je můj pastýř, nebudu mít nedostatek. Dopřává mi odpočívat na
travnatých nivách, vodí mě na klidná místa u vod, naživu mě udržuje, stezkou
spravedlnosti mě vede pro své jméno. (Ž 23,1-3)
Píseň Věříme v Boha jednoho (EZ
153)
Kázání
Ř 12,4nn
1K 12,4nn
Jk 5,13
1Pe 4,10n
Modlitba po kázání
Pane Ježíši Kriste, ty jsi světlo světa. Neopouštíš
osamělé, opuštěné a zapomenuté. Prosíme, přinášej lidem pomoc i skrze naši
službu. Amen.
Píseň Snažujme se
ve všem právě (EZ 477)
Oslovení
Úkolem církve není pouze kázat a učit, ale také se starat
o lidi nemocné, staré a osamělé, o lidi v rozmanitých těžkostech. Dnes jsme se
shromáždili ve jménu Pána Ježíše Krista, hlavy církve, abychom bratra N.N. vyslali
do práce v diakonii / nemocnici.
Bratr N.N. již byl dne
DD.MM.RRRR ordinován ke službě Slova a svátostí.
V ordinačním slibu
vyznal, že
(1)
povolání ke službě Slova a svátostí přijímá od samého Boha, Otce Ježíše
Krista,
(2)
chce se podřizovat Božímu slovu,
(3)
chce evangelium nejen veřejně kázat, ale zvěstovat je rovněž pastoračně,
katecheticky a misijně,
(4)
bude usilovat o to, aby sbor stále plněji žil z Boží milosti,
(5)
bude usilovat o obnovení jednoty Kristova lidu,
(6)
bude spolu s presbytery dbát, aby sbor byl duchovním domovem, kde vládne
důvěra,
(7)
bude zachovávat v tajnosti, co mu bylo důvěrně svěřeno, a
(8)
bude Pána Ježíše Krista následovat svou službou i životem a přijímat i napomenutí
bratří a sester, aby evangelium nebylo zneváženo.
Tento závazek
připomínáme nyní, když jej vysíláme k práci v diakonii / v nemocnici. Tato
práce vyžaduje (viz povolací listinu):
(Následuje
stručný výčet hlavních bodů, který charakterizuje danou službu, např.:)
(1) pozornost těm, kdo
nově přišli a kdo se navrátili z jiného zařízení
(2) zvláštní péči osobám
upoutaným na lůžko
(3) spolupráci s vedením
a zaměstnanci a zájem i o jejich rodinné zázemí
(4) respekt k
přesvědčení druhých a kolegialitu vůči spolupracovníkům jiných vyznání
(5) ochotu k plnočasovému nasazení
(6) spojení s místním
sborem
(7) vlastní duchovní
vzdělávání
Přijetí závazku (slib)
(a)
Bratře N.N., táži se vás, zda
prostřednictvím tohoto sboru (seniorátu, církve) přijímáte Kristovo pověření k
pastýřské službě v diakonii / v nemocnici? Jestliže tomu tak je,
odpovězte: Ano, přijímám.
Odpověď: Ano, přijímám
(b)
Chcete tento úkol plnit podle Božího
slova s vědomím, že tak má být oslaven náš Pán Ježíš Kristus? Jestliže tomu tak
je, odpovězte: Ano, chci.
Odpověď: Ano, chci
Odpověď shromáždění
Bratři a sestry, slyšeli jste
závazek bratra N.N. Chcete se za něj modlit a v této práci ho podepírat?
Jestliže tomu tak je, odpovězte: Ano, chceme.
Odpověď: Ano, chceme
Promulgace a poslání (ustanovovaný
poklekne)
Ježíš Kristus praví: Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem
vyvolil vás a ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby
zůstalo.
(J 15,16)
Nechť ti Pán žehná.
Nechť žehná tvé službě při všech, kteří ti jsou
svěřeni.
Amen.
Modlitba
Pane Ježíši Kriste, tys přišel sloužit, přijal jsi
lidskou chudobu a ponížil ses až na kříž, abys zachránil člověka. Prosíme tě
za tohoto bratra. Dávej mu svého Ducha, lásku, sílu a moudrost, trpělivost a
ochotu k dílu, které mu ukládáš. Dej, ať tuto práci koná s radostí. Nám pak
ukazuj, jak ho při tomto nesnadném úkolu podepírat.
Píseň Pane, v tebe doufá stádce
(EZ 430)
Pozdravy
Přímluvná modlitba
Modlitba Páně
Poslání
I vy buďte živými kameny, z nichž se staví duchovní dům,
abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše
Krista.
(1Pe 2,5)
Požehnání
Nebeským požehnáním nechť vás zahrne Bůh Otec, Syn a Duch
svatý, jediný Bůh od věků až na věky. Amen.
Píseň Tvé
požehnání, dobrý Otče (EZ 489)
Ustanovení kazatele pro mimosborové služby -
pro
pastorační práci ve vězeňství, nápravně-výchovných ústavech, zdravotnictví,
armádě a policii a pro práci v médiích.
A.
Vysvětlení
Mimosborovými
službami máme na mysli aktivity, které budou konány v rámci institucí,
jež jsou samostatnými právními subjekty a nejsou organizačně spojeny s
regionálními ani seniorátními či synodními orgány ČCE. Práce v takových
institucích je podmíněna především pastoračním zájmem, nikoli ideologickým.
Vyslaný je spíše pastoračním pracovníkem než odborníkem na psychologické
strategie a taktiky. Těžiště práce spočívá v pastoraci a zvěstování přiměřeně
daným podmínkám. Jde o službu Slovem a v některých konkrétních případech
též o službu svátostí – VP.
Mimosborové
služby v médiích jsou službami ve veřejnoprávních institucích
(rozhlas, televize), nikoli v komerčních mediích. Při své práci bude pověřený
dbát na zachovávání pravidel svobody slova, svědomí i náboženského vyznání, a
též na zachovávání pravidel, práv a zákonů, upravujících život věřících
v rámci občanského, tedy nekonfesního státu. Práce v médiích budou
vykonávány s vědomím, že jejich cílem není proměna sekulárních institucí
(médií) na instituce křesťanské, ani proměna společnosti na konfesní
(křesťanský) nebo jiný totalitní typ státu. Pověřený bude vytvářet artefakty,
které by měly druhým posloužit pravdivou informací, zprostředkováním hodnot,
které by jinak zůstaly bez povšimnutí, protože nejsou komerčně zajímavé.
Těžiště práce spočívá ve zvěstování netradičním způsobem, pomocí slovního i
uměleckého způsobu vyjadřování.
Vyslání do mimosborových
služeb má opodstatnění pouze tehdy, stane-li se horizontem každé jednotlivé
aktivity služba nejmenším (Mt 25,31). Taková služba
překračuje konfesní i společenské struktury a bariéry. Stává se v pravém
slova smyslu ekumenickou. Jde o službu, která vytváří vhodné podmínky pro demokratizaci
společenských struktur. Tak bude vždy znovu odporovat jakékoli absolutizaci lidských
institucí (světských i církevních). S reformací přichází rozpoznání, že
lidské instituce nesmějí být žádným způsobem absolutizovány, popřípadě divinizovány. Mají vykazovat a zachovávat si
služebně-sekulární charakter, což je zásadní charakteristika institucí
v rámci nekonfesně pojatého státu již po několik století.
Jednotliví vyslaní pracovníci
jsou vázáni na církev konkrétní spoluúčastí na aktivitách svého farního sboru.
Vlastní činností nevytvářejí zárodek nového sboru uvnitř sekulárních institucí,
proto například nebudou křtít – tuto činnost by měli přenechat sboru
v regionu, kde působí. Jejich služba je v tomto ohledu, a
v dobrém smyslu toho slova, službou sekulární – sloužící světu prostředky,
které jsou světskému prostředí přiměřené a srozumitelné. Vyslaní pracovníci dle
svých schopností a sil přispějí k uskutečňování těch hodnot, k nimž
je podle jejich rozpoznání vyzývá evangelium, a také přispějí k uskutečňování
těch práv, která jsou zaručena ústavou i Všeobecnou deklarací lidských práv.
Pastorační služba
v jednotlivých státních institucích, i případná bohoslužebná shromáždění
či biblické hodiny (zejména v nemocnicích), budou z praktických
důvodů určeny zejména osazenstvu institucí, nikoli nutně široké veřejnosti,
ačkoli zásadně účast veřejnosti by neměla být vyloučena. V tomto ohledu
jsou bohoslužby poněkud jiného charakteru, než obvyklá sborová shromáždění,
která jsou zásadně veřejná.
Jde o vyslání, nikoli o
ordinaci. U každého vyslaného se spoléhá na to, že bude vynalézavě hledat formu
své služby s ohledem na dané poměry. Máme naději, že mimosborové služby zodpovědně uskutečňované, byť
netradičním způsobem, stojí též pod zaslíbením Kristovy přítomnosti (Mt 28,20).
Tomu je uzpůsoben slib instalovaného i slovo
vysílajícího ke službě. Ke službě vysílá sbor, který příslušné místo zřídil.
Jemu bude vyslaný skládat účty ze své práce. Služba je konána s vědomím
celé církve.
Pozdrav (vysílajícího)
Milost vám a pokoj od Boha, Otce
našeho, a Pána Ježíše Krista (Ř 1,7b)
Introit
Chvalte Hospodina, všechny
národy,
všichni lidé, chvalte ho zpěvem,
neboť se nad námi mohutně klene
jeho milosrdenství,
Hospodinova věrnost je věčná!
(Ž
117,1-2)
Píseň
Radujme se vždy společně (EZ
397)
Přijď již, přijď Duchu
Stvořiteli (DEZ 675)
Modlitba
(témata
pro modlitbu)
Ne
nás, Hospodine, ne nás,
ale svoje jméno
oslav,
pro své milosrdenství a pro svou
věrnost (115,1)
Činy Hospodinovy
jsou velké,
vyhledávané všemi, kdo zálibu
v nich našli. (Ž 111,2)
Činy jeho rukou
jsou pravda a právo,
všechna jeho ustanovení jsou
věrná
spolehlivá navěky
a navždy, pravdou a přímostí vytvořená.
Seslal svému lidu vykoupení,
ustanovil navěky
svou smlouvu;
svaté, bázeň budící je jeho
jméno.
Počátek moudrosti
je bát se Hospodina;
velice jsou prozíraví všichni,
kdo tak činí.
Jeho chvála trvá
navždy. (Ž 111,7-10)
Nikdy se tě nespustíme,
zachovej nám
život,
ať můžeme vzývat tvoje jméno.
Hospodin, Bože
zástupů, obnov nás,
ukaž jasnou tvář a budem zachráněni. (Ž 80,19.-20)
Amen.
Čtení z Písma (J 17,15-19)
Neprosím, abys je vzal ze světa,
ale abys je zachoval od zlého. Nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa.
Posvěť je pravdou; tvoje slovo je pravda. Jako ty jsi mne poslal do světa, tak
i já jsem je poslal do světa. Sám sebe za ně posvěcuji, aby i oni byli v
pravdě posvěceni.
Krátká promluva vysílajícího
Slib
V ordinačním slibu jsi vyznal, že povolání ke
službě Slova a svátostí přijímáš před tváří Hospodinovou, z Kristova
pověření, v síle Ducha svatého;
chceš se podřizovat Božímu slovu;
zvěst slova se ti stala závazkem i
povzbuzením, tórou i pomocí ke službě veřejného zvěstování, k pastoraci, i
katechetické a misijní činností;
chceš usilovat o vytváření mezilidských
vztahů zvěstováním milosti Boží, odpuštění v Kristu, a radosti v Duchu
svatém;
chceš usilovat o obnovení jednoty
Kristova lidu;
budeš spolu s presbytery dbát, aby
sbor byl duchovním domovem, kde vládne důvěra;
budeš zachovávat v tajnosti, co ti
bylo důvěrně svěřeno;
budeš Pána Ježíše Krista následovat
svou službou i životem;
budeš přijímat i napomenutí bratří a
sester, aby evangelium nebylo zneváženo.
Tento
závazek připomínáme nyní, když tě nyní vysíláme do (mimosborové
služby). Nyní se chceš přiznat k tomuto slibu novým způsobem služby. Věříš,
a též my věříme, že ve své službě smíš doufat v Kristovo pověření. Kéž
tato práce se ti stane příležitostí ke službě novým, trpělivým a vynalézavým
způsobem. Tvá práce ať stojí pod zaslíbením Ježíšovým: Co jste učinili jednomu
z těchto mých nepatrných bratří – mně jste učinili.
Ať tě Ježíšovo zaslíbení
provází, tak jako provázelo již Abrahama Boží žehnající zaslíbení - že se
stane požehnáním pro druhé (Gn 12).
Máš sloužit nyní zejména těm,
kteří se s Kristem nesetkali vůbec anebo jen velmi povrchně. Přijmi toto
pověření k odpovědné službě s bázní a úctou.
Přijímáš-li toto pověření,
odpověz: Ano, přijímám.
Odpověď: Ano, přijímám.
Svědectví - odpověď shromáždění
Vysílající: Sestry a
bratři, slyšeli jste závazek bratra N.N. Chcete se za něj modlit a v této
práci ho podpírat? Jestliže tomu tak je, odpovězte: Ano, chceme.
Shromáždění: Ano, chceme.
Hospodin, náš Bůh, tě povolal ke své službě.
Ježíš Kristus praví: Ne vy jste
vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli
ovoce a vaše ovoce aby zůstalo. (J 15,16)
Modlitba
Svatý Bože,
dej
ať s úctou se k tobě obracíme, radostně tě chválíme a s důvěrou
tě prosíme:
ať se děje tvoje vůle tam, kde
se lidé neodvažují mluvit nahlas o tom, co vytváří pravdivé vztahy,
pedagogické metody či umělecké výtvory;
ať se děje tvoje vůle tam, kde
lidem vládnou obavy, zoufalství, jen zlé kompromisy a strach i z těch
nejbližších;
ať se děje tvoje vůle tam, kde
bolest, nemoc a samota přehlušuje jakýkoli rozhovor či modlitby.
Prosíme dej, ať si nic
nenalháváme svou mnohomluvností nebo tajemným mlčením, andělskou řečí,
rozpačitým koktáním nebo náboženskou rutinou.
Vyučuj nás radosti, povzbuzuj
nás písní. My vyznáváme s prorokem i žalmistou, že ty se nám chceš stát
písní, životním refrénem;
s vděčností a s nadějí to
potvrzujeme zavazujícím slovem: Amen.
Bože, slyš ještě naše společné volání: Otče náš...
(Pozdravy – platí o nich doporučení uvedené
v Agendě I, str. 141)
Požehnání na závěr bohoslužeb
Ať Hospodin ti žehná a chrání
tě.
Ať Hospodin rozjasní nad tebou
svou tvář a je ti milostiv.
Ať Hospodin obrátí k tobě
svou tvář a obdaří tě pokojem
Píseň
Pomoz mi, můj Pane (EZ 384);
To já, ó Pane můj, půjdu když
mne posíláš (Svítá 331)