TISK
9
Zpráva revizorů
hospodaření povšechného sboru
pro
3. zasedání 31. synodu
Revizi účetnictví provedli revizoři Milada
Havránková, Ing. Jan Matějka dne 7. 4. 2005. Revizorům byly předloženy pouze
částečné podklady – závěrka je zpracována pouze předběžně, inventarizační
zápisy za rok 2004 nebyly ještě vyhotoveny, není vypracováno plnění rozpočtu, nebyly
srovnány výsledky hospodaření středisek z fondů.
Předmětem revize
bylo:
·
Kontrola
plnění opatření z předchozí revize (pohledávky po lhůtě splatnosti)
·
Inventarizace
·
Kontrola
účetních dokladů
·
Fondy
se zaměřením na hospodaření PF
Stav pohledávek po datu splatnosti je
stabilní – probíhá soudní řízení vůči Agentuře Prestige,
s Hamlet Production byla dohodnuto uznání závazků a
závazek následně vyrovnán.
Sumarizace výsledků inventarizace stále
probíhá, konečný stav majetku bude vypálen na CD a takto archivován. Nejsou
vyhotoveny dílčí zápisy inventarizačních komisí (Herlíkovice
nedokončeny), ačkoliv měly být dle zákona hotové k 31.1.2005. Pro inventarizaci
byly vydány potřebné směrnice a příkazy.
Namátkově byly zkontrolovány přijaté
faktury za září – prosinec 2004, pokladní doklady září – říjen 2004 a vydané
faktury 2004. Byly zjištěny drobné formální nedostatky, které byly předány k napravení.
Dále byly přezkoumány namátkově náklady vedené ve středisku Kancelář SR.
Revizoři se pozastavili nad náklady na bydlení a související služby pro kazatele
a pracovníky církve vedené ÚCK, které přesahují 300 000 Kč, a přijali k ní níže
uvedená doporučení. Náklady na poradenství a účetnictví jsou relativně
vysoké. Byly spojené mj. s transformací účetnictví. Očekává se postupný útlum
těchto služeb, resp. ukončení dodavatelského vedení účetnictví.
Revizorům byla předložena zpráva o
výsledku revize fondů, kterou schválila synodní rada – jde o přehled fondů
k 30. 8. 2004 spolu s navrženými úpravami a opatřeními (především se jedná o
zpřesnění zůstatků, resp. krácení prostředků tam, kde nebyla jasná evidence,
sloučení do jiných fondů). Příčinou byla nepřesná evidence hospodaření s fondy
v předchozích letech. Tímto opatřením bude srovnán stav fondů s disponibilními
prostředky a následně aktualizován ve výsledcích roku 2004. Evidence
hospodaření fondů již funguje přesně. Každý fond má svého správce, který za
čerpání a evidenci zodpovídá.
Personální
fond byl přezkoumán na základě požadavku SR. Vzhledem ke snížení dotace z MK ČR
pro rok 2004, a to se zpětnou platností, došlo k přečerpání průběžné části PF.
Revizoři
konstatovali, že:
Ø
příjem
PF za rok 2003 činil 10 697 925 Kč, z toho k rozdělení bylo určeno 80 %, tedy 8 558 340
Kč
Ø rozdělení bylo plánováno takto:
·
stravenky
4,7 mil. Kč, penzijní připojištění 0,3 mil. Kč, vyrovnávací příspěvek 0,6 mil.
Kč (základní) plus cca 3 mil. Kč, a to při předpokládané dotaci cca 57 mil. Kč
(resp. pokrytí totožného objemu nákladů jako v roce předchozím)
Ø reálně došlo k následujícímu:
·
dotace
byla přiznána ve výši 55,8 mil. Kč, náklady na dovolenou vzrostly o 1 mil. Kč a tento
deficit rovněž nebyl MK ČR pokryt, dále tvořilo 1,3 mil. zvýšení základních
platů, naopak nevyplacením vyrovnávacího příspěvku bylo ušetřeno 0,7 mil. Kč
·
vznikl
tak deficit PF ve výši 2,5 mil. Kč, který není možno uhradit ani rozpuštěním
100 % výběru PF za rok 2003 a bude muset být uhrazen také z loňského
nerozděleného PF (určeného původně pro rezervní PF)
·
stravenky
jsou vypláceny v neobvykle vysoké hodnotě 85 Kč na den, měly by se pohybovat na
úrovni cca 60 Kč na den, což je běžný standard (přičemž zaměstnanci standardně
hradí 50 %)
·
kazatelé
účastnící se kurzů a dalších aktivit se stravováním v ceně kurzu by měli hradit
stravování v hodnotě stravenky
·
není
možné, aby byla místo stravenek navyšována mzda – každý by měl stravenky buď
odebrat nebo se jich bez náhrady vzdát (jako je běžná praxe)
Revizoři
se domnívají, že hospodaření s PF probíhá řádně, je však nutno nově nastavit
některá pravidla a respektovat skutečnost, že vztah se státem není předem zcela
jasně definován.
Revizoři
doporučují:
1.
Pro
zlepšení úrovně kontroly účetnictví a informovanosti synodu:
a) nastavit harmonogramu účetní závěrky tak,
aby byla kompletně dohotovena včetně dalších výkazů a komentářů do termínu
revize účetnictví,
b) posunout termín odevzdání zprávy revizorů
těsně před datum konání hospodářské komise synodu,
c) posunout termín konání synodu na červen.
2.
Pro
inventarizaci v příštích letech stanovit datum 31.10. běžného roku, aby zápisy
byly k dispozici do konce roku a včas zaúčtovány.
3.
V
oblasti nákladů ÚCK:
a) stanovit limity nákladů (telefon +
internet, spotřeba energií) pro kazatele a pracovníky vedené ÚCK a zvážit
přiměřenost jejich ubytování (a rovněž místo ubytování) vzhledem k nákladům
b)
do účtování
zavést zvláštní středisko pro úhradu těchto nákladů, podobně jako u dalších
"vynucených" nákladů ÚCK – nezahrnovat do střediska Kancelář
4.
Zvážit
výši vyplácených stravenek a účast zaměstnance na jejich úhradě. Dále požadovat
úhradu stravy od zaměstnanců na akcích s plnou penzí (ve výši poskytnuté
stravenky).
5.
Neposkytovat
peněžní náhradu místo stravenek.
Revizoři
doporučují, aby synod přijal tato usnesení:
1.
Synod
bere na vědomí upřesňující účetní operace s fondy.
2.
Synod
schvaluje uložení prostředků PF do dluhopisů, resp. podílových dluhopisových fondů.
3.
Synod
ukládá SR, aby aktualizovala statut PF a pravidla
hospodaření s PF mj. dle současných pravidel MK ČR pro dotování platů kazatelů.
V Praze dne 7. 4. 2005
M. Havránková J.
Matějka