1.zasedání 31.synodu ČCE (22.-25.5.2003)
Příloha k usnesení č.57
DIAKONSKÁ SLUŽBA V CÍRKVI
materiál Komise pro diakonát SR ČCE pro 1. zasedání 31. synodu ČCE
1. Zakotvení diakonské služby v řádech ČCE
ČCE obnovila úřad diakonů a diakonek v církvi (Řád diakonické služby, čl. 4) jako výraz svého přesvědčení, že služba potřebným je neoddělitelnou součástí křesťanského života a poslání církve. V navázání na ŘDS přijalo 1. zasedání 30. synodu ČCE (1999) "Pravidla přípravy k diakonátu", která stanoví základní požadavky na kandidáty a kandidátky diakonátu a postup, jakým jsou diakoni/diakonky povolávání.
2. Pojetí diakonátu
Diakonie jako služba potřebným existuje v církvi od samého počátku, historicky však procházelo její chápání mnoha proměnami. Úřad diakonů se zformoval již v apoštolské době (Sk 6), kdy byl zřetelně jiným úkolem než kazatelským. V průběhu času však se z úřadu diakonů (jáhnů) stal předstupeň kněžství a sama charitativní činnost přešla především na příslušníky různých řádů.
V luterské reformaci byl diakonát jako nižší svěcení zrušen a ve své charitativní podobě nebyl obnoven (služba lásky je povoláním všech křesťanů bez rozdílu), Kalvín naproti tomu diakonát jako povolání k charitativní práci zavedl. V dalším období pozornost k diakonátu na evangelické straně upadla, naléhavě ji probudila až situace po napoleonských válkách. Moderní pojetí křesťanské diakonie vzniklo v první polovině 19. století a rozvinulo se do dnešní podoby.
Diakonská služba je v evangelickém prostředí službou, k níž jsou kandidáti církví pověřováni, nikoli ordinováni. Je to pověření ke službě a pomoci potřebným především v jejich tělesné a materiální nouzi. Je to povolání, v němž křesťané dosvědčují svou víru a zvěstují evangelium Ježíše Krista svou životní praxí.
Předpokladem fungování diakonátu je živé vědomí potřebnosti a naléhavosti diakonické práce v církvi. Nemá-li služba potřebným ztratit povahu svědectví a stát se "jenom" profesí (kterou ovšem, ve smyslu osvojení potřebných znalostí a dovedností, být musí), nemůže existovat bez zakořenění ve společenství víry, v bohoslužebném a modlitebním životě. V tomto společenství si jednotlivci mohou uvědomovat své obdarování k takové službě, nebo je mohou rozpoznat ostatní a povzbudit takové osoby, aby přijaly povolání k diakonské službě. Společenství diakonů je také společenstvím modliteb za církevní sociální práci a církevní sociální pracovníky.
3. Komise pro diakonát
Komise pro diakonát byla ustavena na základě čl. 2 "Pravidel přípravy k diakonátu". V rámci svých povinností, stanovených Pravidly, vedla rozhovory s pracovníky církevních škol (EA, VOŠB) a s pracovníky Diakonie a shromažďovala poznatky a informace o práci diakonie v místech s nepřerušenou tradicí této práce. Na základě tohoto procesu pak vytvořila plán vzdělávání diakonů a diakonek. Tento plán stanoví základní požadavky na kvalifikaci teologickou i kvalifikaci v sociální oblasti.
4. Předpoklady pro vstup do diakonátu - vzdělání
Úřad diakona/diakonky předpokládá, že se člověk věnuje tomuto povolání plně. Proto se předpokládá, že kandidáti budou vzdělání jak v oboru sociální práce, tak v teologii. Příkladem škol, které takové vzdělání poskytují mohou být bakalářské studium Pastorační a sociální práce na ETF, VOŠ JABOK v Praze, či VOŠB v Hradci Králové pro vzdělání teologické, VOŠ sociálně právní (EA Brno či Praha) pro vzdělání v sociální práci. Komise pro diakonát nevylučuje ani možnost individuálního posouzení kvalifikace uchazečů na základě dosavadní praxe.
Předpokládá se, že pracovníci v této službě se budou průběžně dále vzdělávat, příslušné kursy či semináře budou organizovány ve spolupráci s Diakonií.
5. Situace na tomto poli jinde - v zahraničí
Nejvíce diakonů a diakonek, několik tisíc, pracuje v Německu. Jsou připravováni na 21 školách, (na úrovni vyšších odborných, ale i vysokých škol) a vytvářejí společenství podle školy, kterou absolvovali. Diakoni pracují ve sborech, kde mívají na starosti organizaci sociální práce, ale i další aktivity (katechezi, práci s mládeží, správu financí, církevní tisk a pod.) Dále pracují jako vedoucí pracovníci v zařízeních Diakonií, ale i ve veřejném sektoru, v nemocnicích, různých ústavech, poradnách atd.
Asi tisíc diakonů či diakonek pracuje ve skandinávských zemích. Tam jsou evangelické luterské církve, které donedávna byly církvemi státními, plně zapojeny do sociální práce, a to často též svými diakony a diakonkami. Někteří pracují také ve sborech, kde organizují sborový život, zatím co farář má na starosti zvěstování evangelia. Řada diakonů pracuje také v misiích. Vzdělání mají buď specielní vysokoškolské, nebo roční nástavbu a půlroční praxi po předchozím odborném vzdělání (sociální pracovník, psycholog, zdravotní sestra apod.)
V zemích, kde jsou evangelické církve menší, jsou diakoni/diakonky připravováni na jediné škole. V Rakousku je střední škola v Korutanech (Waiern) a diakoni/diakonky pracují prakticky pouze v zařízeních Diakonie. V Itálii institut ve Florencii slouží pro diakony/ diakonky všech nekatolických církví. V Maďarsku je škola v Budapešti, diakoni/diakonky pracují v sociálních zařízeních reformované i luterské církve, většinou jako ošetřovatelky.
Poněkud jiná situace je v Holandsku, kde v reformovaných církvích jsou podobně jako presbyteři diakoni/ diakonky volenými laiky. Mají na starosti společenský život sboru a pomoc potřebným členům. Církve mají však i diakony jako profesionální sociální pracovníky.
Společenství diakonů a diakonických škol evangelických církví v Evropě jsou sdružena v "Evropské diakonické konferenci", jejichž zasedání se pravidelně účastní i pracovníci naší Diakonie.
V jedenácti evropských a dvaceti dalších zemí světa pracují také sesterstva diakonek (dnes většinou označovaných jako "diakonisky"), které nosí zvláštní kroj a žijí společně. Tato společenství, která vznikala od poloviny minulého století, jsou v Evropě dnes již poměrně malá. Jsou sdružena v celosvětové federaci "Diakonia" s ústředím v Kaiserswerthu. Také u nás pracoval spolek "Česká Diakonie" až do počátku padesátých let.
V katolické církvi jsou diakoni (u nás s označením jáhni) studenti teologie, připravující se ke kněžské službě, kteří již přijali nižší, tak zvané jáhenské svěcení. Pro ně je již závazný celibát. Od druhého vatikánského koncilu obnovila církev i "trvalý diakonát" pro muže se stejným svěcením, ale s jinými úkoly, zvláště v sociální oblasti a pastoraci, kteří mají běžně své rodiny. U nás je jich asi 200.
V luterských, anglikánských a katolické církvi mají diakoni své místo také v liturgii.
6. Náměty k rozhovoru
- Je dobře, že naše církev umožňuje svým členům stát se diakony /diakonkami?
Měly by školy Evangelické akademie a UK ETF připomínat studentům, kteří se nepřipravují na službu kazatelů, možnost, sloužit v církvi jako diakoni (diakonky)?
Měly by o této možnosti hovořit faráři s mládeží ve sborech?
- Měli by vedoucími v zařízení Diakonie být především diakoni (diakonky), aby se posílila vazba mezi církví a Diakonií a udržel charakter středisek Diakonie jako církevních zařízení?
- Jestliže církev vysílá své členy do různých služeb (ve věznicích, armádě, nemocnicích sdělovacích prostředcích...) měla by jim (pokud nejsou ordinovanými kazateli) nabízet možnost, aby přijali pověření a slib diakona?
- Potřebují (alespoň některé) sbory pracovníka (placeného, nebo dobrovolného), který by vedle faráře sboru byl pověřen pastorační péčí a sociální službou členům sboru?
Měly by sborové sestry, které takto někde pracují, mít možnost přijmout pověření diakonky?
Měly by sbory víc myslet na ty své členy, kteří jsou osamělí, nemocní, v krizi, hmotné nouzi apod. (a to ne jen na modlitbách)? Je vhodné hovořit v seniorátech a sborech o tom, zda určit část příjmů sboru (např. 10%) na pomoc takovýmto sociálně slabým členům, nebo členům v přechodné hmotné nouzi?
- Jak ve sborech vést mladé lidi, kteří se chtějí uplatnit v sociální práci, k tomu, aby své uplatnění přednostně hledali v církvi a systematicky se na to jako diakoni (diakonky) připravovali?
Má synod v tomto smyslu přijmout výzvu své církvi? (např.tohoto znění):
Synod vyzývá členy ČCE, aby se modlili za to, aby Pán církve povolával věřící a obětavé lidi k sociální práci ve sborech i ve střediscích Diakonie a aby některé též povolával jako diakony a diakonky, tedy ty, kteří by se s pověřením církve připravovali přijmou i vedoucí místa v sociální práci církve. Vyzývá též kazatele a presbytery, aby o této potřebě vytrvale hovořili s dětmi i mládeží ve svých sborech.
Usnesení č. 57 1. zasedání 31. synodu:
Synod ukládá SR, aby dokument "Diakonská služba v církvi", který byl předložen v tisku č. 15 B, rozeslala k rozhovorům do sborů s tím, že případné výsledky rozhovorů sbory zašlou Komisi pro diakonát SR do konce roku 2003.